Lentoyhtiö Finnairin osakekurssi on kuukauden aikana vahvistunut yli 30 prosenttia. Viimeisen potkun osakekurssi sai, kun Finnair julkisti analyytikoiden odotukset ylittäneen viimeisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa torstaina 13. helmikuuta. Tulospäivänä osake nousi peräti 18,2 prosenttia.
Sijoittajille positiiviset uutiset ovat maistuneet. Mutta onko kurssireaktio ollut perusteltua, Evlin analyytikko Joonas Ilvonen?
”Karkeasti Finnair menee vielä neutraaliin luokkaan arvostuksensa puolesta, ei se vielä älyttömän venytetty ole. Mutta ei tunnu järkevältä, että se enää paljon nousisi, se voisi olla liikaa etukenoa.”
Vaikka liikevaihdon ennakoidaankin nousevan tämän vuoden aikana, Finnair on kertonut myös kulupaineista liittyen muun muassa lentokenttien laskeutumismaksuihin ja uusiutuvien polttoaineiden hintoihin.
Sijoittajat selkeästi ennakoivat Finnairin tarkentavan ohjeistuksensa alalaitaa ylöspäin tämän vuoden aikana. Ilvosen mukaan odotus on perusteltu, mutta on vaikea sanoa, onko kurssi noussut odotuksiin nähden jo liikaakin.
Finnair arvioi nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 100–200 miljoonaa euroa vuonna 2025. Yhtiö kertoi tarkentavansa näkymiään ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Paluu Venäjän ilmatilaan?
Osa sijoittajista saattaa spekuloida myös mahdollista paluuta Venäjän ilmatilaan. Lyhyempi reitti Venäjän yli Aasiaan oli Finnairin merkittävä kilpailuetu ja strategian perusta ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.
Ilvonen uskoo sijoittajien pohtineen Venäjän ilmatilaan palaamisen mahdollisuutta ja sen vaikutusta Finnairiin. Ilvonen itse pitää Venäjän ilmatilaan palaamista epätodennäköisenä vaihtoehtona ainakaan lähitulevaisuudessa.
Ilvosen mukaan Venäjän yli lentämiseen palaaminen vaatisi Ukrainaan pitkäkestoista, kestävällä pohjalla olevaa rauhaa, joka on ainakin tässä vaiheessa vielä kaukainen tavoite. Vaikka mahdollisuus avautuisi, maineen kannalta sen hyödyntäminen ei välttämättä olisi järkevää.
”Ja vaikka tulisikin näennäisesti pysyvä rauha, miten suomalaiset suhtautuisivat siihen, että Finnair alkaisi taas lentää Venäjän ilmatilassa? Siihen liittyy myös mainekysymyksiä, ainakin mikäli Venäjä ei ole joutunut kunnolla sodasta tilille”, Ilvonen pohtii.
Jos kilpailukenttä muuttuisi ja muutkin maat alkaisivat jälleen käyttää Venäjän ilmatilaa, Finnair voisi mahdollisesti pakosta seurata mukana. Toistaiseksi yhtiö on itsekin viestinyt, ettei Venäjän yli lentäminen ole lähitulevaisuuden asia.
Osinkoja tiedossa
Finnair on palaamassa myös osingonmaksajaksi. Osinkoehdotus ylitti analyytikoiden odotukset, kun Finnairin hallitus esitti maksettavaksi 0,11 euron osakekohtaista osinkoa vuodelta 2024. Tietopalvelu Factsetin keräämä analyytikoiden konsensus odotti keskimäärin 0,05 euron osinkoa.
”Voi tietysti olla, että jotkut sijoittajat näkevät asian positiivisena, ja että se signaloi vahvaa luottamusta yrityksen tuloskykyyn ja taloudellisen asemaan”, Ilvonen kommentoi osinkoyllätystä.
Toisaalta sijoittajilla saattaa myös olla eriäviä näkemyksiä siitä, onko korkea osinko välttämättä hyvä asia.
”Itse näkisin, että osinko on ollut kurssinousussa pienemmässä roolissa suhteessa ohjeistukseen ja liikevoittotasoon. Sanoisin, että ne ovat painaneet enemmän vaakakupissa.”
Ilvosen mukaan Finnairia tukee ensisijaisesti liikevaihdon kasvu, joka johtuu lisääntyvästä kapasiteetista ja kysynnän kasvun jatkumisesta. Lippujen hinnat kehittynevät tasaisesti.