mies istuu sohvalla
Muu

Kokeneista osaajista kilpailuetua

Nextmilen järjestämässä ikädiversiteetin johtamiseen pureutuvassa webinaarissa torstaina 23.5.2024 käsiteltiin yhteiskuntamme ikääntymisen ja yli 55-vuotiaiden työllistymisen haasteita.

Katso tallenne tästä. 

Tapahtuman tiedot

Päivämäärä

23.05.2024

Aika

08:30-09:30

Teemat

Työnhaku ja ura

Kieli

Suomi

Suomessa huoltosuhde heikkenee. Syntyvyys laskee, yhä useampi työntekijä siirtyy eläkkeelle ja 55-64 -vuotiaiden työttömyysaste on taivaissa. Useilla toimialoilla kärsitään työvoimapulasta, mutta yli 55-vuotiaat eivät kelpaa töihin. Näin vaikka yli 55-vuotiaat työntekijät ovat tutkimusten mukaan tuottavampia ja sitoutuneempia kuin useat muut ikäluokat!

  • Miten yritysten johtamisessa pitäisi ottaa tarkasteluun ikädiversiteetti ja työvoimapula?
  • Miten työnantajat voisivat hyödyntää paremmin kokemusta strategisena kilpailutekijänä ja entistä monipuolisempana ratkaisuna osaajapulaan?
  • Miten voimme vaikuttaa yhteiskunnassamme vallitseviin ikään liittyviin arvoihin ja asenteisiin?
  • Ja toisaalta, miten yli 50-vuotiaasta työnhakijasta tulisi työnantajalle kiinnostavampi?
  • Miten voimme varmistua, että 55-vuotta täyttäneet huolehtivat omasta työmarkkinakelpoisuudestaan?

Webinaarissamme keskusteltiin siitä, miten yritysten pitäisi paremmin hyödyntää tulevaisuuden ennakointia liiketoiminnan suunnittelussa. Tehdäänkö sitä tarpeeksi? Miten työnantajat voisivat hyödyntää kokeneita työntekijöitä entistä monipuolisemmin ratkaisuna nykyiseen osaajapulaan työelämässä.

Paneelin asiantuntijoina toimivat:

  • Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen
  • Yrittäjä ja ikäsyrjintää korjaavan kansanliikkeen aloittanut Reetta Rajala
  • Eezyn asiantuntijapalveluiden liiketoimintajohtaja Markus Jussila
  • Keskustelua fasilitoi Nextmilen partneri Sari Lehtoaro
”Meillä on useita vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja ne eivät tule annettuna. Tulevaisuuteen voi toden totta vaikuttaa! Strateginen ennakointi auttaa ymmärtämään, mikä eri kehityssuunta olisi yhteiskunnalle paras ja mikä taas huono. Samalla kasvaa ymmärrys siitä, mitä bisneksessä kannattaa ottaa tavoitteeksi”, -Kai Kaasalainen
panelisteja Nextmile
Avainsanat: