Uutta sisältöä ilman sisällöntuottajaa
Internetissä toimiva virtuaalimaailma Habbo Hotel voitti vuoden 2006 insinöörityöpalkinnon. Se on monipuolisesti uusi tuote verkon peli- ja viihdepalvelujen joukossa. Sen eräs erikoispiirre on, että palvelun käyttäjät tuottavat pääosan sisällöstä toisilleen.
Habbo Hotel -konsepti on tehnyt nopean läpimurron kautta maailman, sillä se yhdistää pelien ja chat-keskustelujen osia. Käyttäjät muovaavat sisältöä omien kiinnostuskohteidensa mukaiseksi.
Hotellissa vieraileminen on maksutonta, mutta siitä huolimatta vuonna 2000 perustetun yrityksen, Sulakkeen, liikevaihto oli kohonnut 2004 jo lähes 14 miljoonaan euroon. Vierailijat voivat nimittäin halutessaan ostaa virtuaalivaluuttaa, jota voi käyttää huoneiden sisustamiseen ja peleihin.
Huhtikuussa 2006 Habbo Hotel toimii 18 maassa ja viidellä mantereella. Hotelleihin oli rekisteröitynyt jo yli 50 miljoonaa Habbo-hahmoa, ja kuukausittain niissä vieraili yli 7.1 miljoonaa kävijää. Ohjelmistona on Sulakkeen kehittämä Java-pohjainen Fuse, joka sietää hyvin suuren käyttäjämäärän.
Habbo Hotel on alun perin suunniteltu noin 20-vuotiaille, mutta useimmissa länsimaissa käyttäjien keski-ikä on noin 10–15 vuotta. Nuorten käyttäjien kohdalla väkivallattomuus ja turvallisuus korostuvat.
Habbo-konsepti ei ole minkään osa-alueensa kannalta täysin uniikki, mutta yhdistelmänä se on selkeästi muista peliohjelmista ja niiden graafisesta ilmeestä poikkeava. Se ei ole ryppyotsaisen totinen, ja se perustuu leikkimieliseen, viihteelliseen seurusteluun. Todennäköisesti juuri tässä on Habbo Hotellien suuren suosion salaisuus.