Vaikeat sääolosuhteet ovat autonomisten ajoneuvojen akilleen kantapää. Teknisten ratkaisujensa ansiosta Sensible 4:n GACHA-robottibussi kulkee sateesta, sumusta ja lumesta huolimatta.
Sensible 4 -yrityksen tiimi rakensi GACHA-robottibussin alusta alkaen itse ja koodasi ohjelmiston, joka mahdollistaa bussin autonomisen ajamisen. Espoolainen startup teki yhteistyötä japanilaisen design-yritys MUJI:n kanssa, joka suunnitteli bussin palkitun ulkoasun.
– Teimme GACHAn kanssa kovasti duunia niukoilla resursseilla ja tiukassa aikataulupaineessa. Olen iloinen, että saamme nyt tunnustusta Suomalaisen insinöörityöpalkinnon myötä, sanoo Harri Santamala, Sensible 4:n toimitusjohtaja.
Robottibussit osaksi joukkoliikennettä – pilotit käynnissä
Sensible 4:n tuote on ohjelmisto, joka mahdollistaa ajoneuvon autonomisen ajamisen. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Toyota Motor Europe ja Dongfeng, joka on yksi Kiinan neljästä suurimmasta autovalmistajista. Sensible 4 keräsi alkuvuoden rahoituskierroksellaan kuuden miljoonan euron potin japanilaisilta sijoittajilta. Sensible 4 aikoo käyttää rahat liiketoimintansa laajentamiseen Eurooppaan ja Aasiaan.
Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä muutaman vuoden kuluessa. GACHA-bussi soveltuu esimerkiksi syöttöliikenteeseen juna-asemalta työpaikoille tai lyhyiden välimatkojen taittamiseen kampusalueella. Sähköllä toimiva, 40 km/h kulkeva GACHA-bussi vähentää katukuiluun jääviä paikallispäästöjä. Se on vihreä valinta lyhyiden etappien kulkemiseen.
Sensible 4 on mukana EU:n FABULOS-hankkeessa, jossa tutkitaan ja pilotoidaan robottibusseja osana kaupunkiliikennettä. Lisäksi Sensible 4 on mukana LuxTurrim5G-hankkeen älykaupungin pilotissa Espoossa.
Kasvua koronasta huolimatta
GACHA-bussi sai alkunsa, kun Harri Santamala, Jari Saarinen ja Jussi Suomela päättivät rakentaa robottibussin, joka olisi parempi kuin mikään heidän aiemmin näkemänsä robottibussi. Santamala työskenteli tuolloin robottibussien parissa Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Saarinen ja Suomela GIM Robotics -yrityksessä.
Vajaa vuosi idean syntymisestä, vuonna 2017, kolmikko perusti Sensible 4 -yrityksen yhdessä Helsinki Business Hubissa työskennelleen Tommi Rimpiläisen kanssa. Kymmenen hengen tiimi alkoi suunnitella robottibussia lokakuussa 2018. Puoli vuotta myöhemmin he esittelivät valmiin, toimivan GACHA-bussin.
GACHAn taustalla on vuosikymmenten insinöörityö ja tutkimus. Bussin teknologiset ratkaisut, kuten LiDAR-lasertutkan ja sen datan hyödyntäminen, perustuvat Aalto-yliopiston tutkimusryhmän työhön. Osittain LiDARin ansiota on, että GACHA kulkee huonoissakin sääoloissa.
GACHAn ensiesittelyn jälkeen yritys on kasvanut. Korona-kevään 2020 aikana Sensible 4 on tuplannut työntekijöidensä määrän 29 hengestä 62:een – ja rekrytointi jatkuu edelleen.
Sensible 4:n palkittu GACHA-tiimi
- Harri Santamala
- Tommi Rimpiläinen
- Jari Saarinen
- Jussi Suomela
- Teemu Korhonen
- Bilal Ahmad
- Tommi Berg
- Fredrik Forssell
- Umar Hamid
- Aku Kyyhkynen
- Marko Lindroos
- Janne Luukkaa
- Jalmari Matilainen
- Miika Nousiainen
- Maria Santamala
- Aleksi Tepponen
- Tuomas Tiira
- Ert Ülle
- Svyatoslav Beletskiy
- Jukka Latvakoski
- Jaakko Järvinen
- Masi Järvinen
- Sampo Kuikka
- Rajkumar Muthusamy
- José-Luis Peralta
- Jarkko Salonen
- Timo Suomala
- Sampo Säilä
- Tapio Taipalus
- Juha Tuomola