Kasvu vaatii luovia loikkauksia

|
Uutinen
Kuuntele

Tekesin teemapäivässä esittäytyi joukko rohkeita uudistajia

Tekesin pääjohtajan Pekka Soinin viesti oli selvä: Suomalainen liike-elämä tarvitsee luovaa rohkeutta, jotta se voisi tarttua muuttuvan maailman tarjoamiin mahdollisuuksiin ja menestyä. Soinin mukaan suomalaisissa pk-yrityksissä on valtava potentiaali menestyä uusilla liiketoiminta-alueilla, mutta ne tarvitsisivat pientä ravistelua, jotta ne uskaltaisivat ottaa luovia loikkia.

Perinteisten toimialojen uudet mahdollisuudet

Tekes esitteli Tekniikan Akatemia TAFin Millenium-paviljongissa pidetyssä teemapäivässä 29.4. sekä pieniä että suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka ovat etsineet kilpailuetua ennakkoluulottomasti uusilta alueilta tai kääntäneet perinteiset toimintamallit päälaelleen ja uudistaneet toimialaansa. Pääjohtaja Soini sanoi, että uusia mahdollisuuksia on runsaasti perinteisillä toimialoilla, kuten metsäteollisuudessa, perusteollisuudessa, opetuksessa ja terveydenhuollossa, mutta koko toimiala pitää nähdä uusin silmin. UPM:n teknologiajohtaja Jyrki Ovaska kertoi, kuinka UPM luo nahkaansa investoimalla kestävään kehitykseen ja uusiin materiaaleihin. UPM on kehittänyt esimerkiksi muovin ja selluloosan sekoituksesta muovattavan tuotteen,  Formin, jota myydään erityisesti kaiutinteollisuuteen.

Konepajojen H&M

25 henkeä työllistävä Tana Oy on puolestaan ajatellut jätteiden käsittely bisneksen uudelleen. Heidän visionsa ”From waste to value” on johdattanut heidät kaatopaikkakoneiden valmistajasta innovatiiviseen ympäristöhuollon liiketoimintamalliin. Yritys ei itse valmista mitään vaan koko tuotantoprosessi on ulkoistettu. Tanan ydinosaamista on suunnittelu, verkoston johtaminen ja uudenlainen tapa myydä. ”Olemme kuin konepajayritysten H&M”, vertasi toimitusjohtaja Kari Kangas.

Tana on digitalisoinut liiketoimintaprosessin raportoinnin asiakkaalle. Lisäarvoa syntyy, kun analytiikan ja pilvipalveluiden avulla asiakkaalla on ajantasaista tietoa liiketoimintaprosessista jatkuvasti saatavilla. Uusi tapa toimia on vaatinut yritykseltä ennen kaikkea rohkeutta luottaa itseensä, sanoi Kangas. ”Pistetään kaikki paukut siihen mitä ollaan tekemässä, mennään härkäpäisesti eteenpäin ja luotetaan siihen”, Kangas kuvaili Tanan luovaa loikkausta.

Mitä tylsempi toimiala, sitä suurempi mahdollisuus digitalisaatiolle

Tapahtuman kaikki esiintyjät olivat yhtä mieltä siitä, että digitaalisaatio mullistaa kaikki toimialat tulevaisuudessa. Murros on jo alkanut ja menestyjiä ovat ne yritykset, jotka pystyvät omaksumaan digitaalisen ajattelutavan nyt. Googlen maajohtaja Anni Ronkainen sanoi puheenvuorossaan, että internetin mahdollisuuksista vasta yksi prosentti on käytetty – internetin aika on vasta alkamassa. Vain muutaman vuoden päästä yli viidellä miljardilla ihmisellä on pääsy internetiin ja maailmassa on yli 10 miljardia mobiililaitetta. Kännykkää katsotaan jo nyt enemmän kuin puolisoa: noin 150 kertaa päivässä.

Ronkainen kannustikin suomalaisia yrityksiä tarttumaan digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin: ”Digitaalisessa maailmassa ei ole rajoja. Pieni ja suuri toimija voivat olla samalla viivalla.” Innovoi, kasva ja epäonnistu. Nämä olivat Ronkaisen teesit. Hän painotti, että virheet ovat olennainen osa digitaalisuuteen investoivan yrityksen kasvuprosessia. Virheistä pitää kuitenkin oppia. ”Fail fast” on Googlenkin motto.

Vision+:n Tero Ojanperä (kuvassa yllä) muistutti, että mitä tylsempi toimiala, sitä suuremmat ovat mahdollisuudet muuttaa liiketoimintaa digitalisaation avulla. Pilvipalveluiden ansiosta uuden aloittaminen ja kokeileminen on halpaa, tarvitaan vain rohkeutta tarttua toimeen. Esimerkiksi suomalainen 24Rent on oivaltanut, miten digitaalisuus voi muuttaa kustannusrakenteeltaan perinteisesti raskaan autonvuokrausbisneksen. Auton voi varata netissä, noutaa ja palauttaa puhelimen avulla ja avata ovet tekstiviestillä. Yhteiskäyttöautot on hajasijoitettu ympäri Suomea. Näin auton voi vuokrata helposti vain muutamaksi tunniksi itselle sopivasta paikasta, joka yleensä on vuokraamoille kannattamatonta liiketoimintaa.

Voit lukea yleisön kommentteja ja reaktioita tapahtumasta Twitteristä: #LuovatLoikat

TEK on yksi Tekniikan Akatemia TAF:n perustajajäsenistä. TAF on itsenäinen säätiö, joka nostaa esiin ihmisten elämänlaatua parantavia ja kestävää kehitystä edistäviä innovaatioita.