Maailman paras pyöräilykypärä

|
Uutinen
Kuuntele

Turhamaisuus on hyvää bisnestä.

Ruotsalaismuotoilijat Anna Haupt ja Terese Alstin ryhtyivät vuonna 2005 pohtimaan, miten pään voisi suojata pyöräillessä tuhoamatta kampausta.

Vuosien kehitystyön tulos on keikarimaisen oloinen paksu huivi, hinta 399 euroa. Mutta törmäyksen tapahtuessa alkaa tapahtua. Kun kauluksen kiihtyvyysanturit havaitsevat poikkeuksellisen kiihtyvyyden, avautuu minikokoinen kaasusäiliö. Jo
0,1 sekuntia myöhemmin helium­säilön sisältö on siirtynyt pään ympärille avautuneeseen pulleaan kaasupussiin – vaimentamaan ilmalentoa usein seuraavaa äkkipysäystä.

Pyöräilijän airbag Hövding myös toimii. Kun ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam testasi pyöräilykypäriä, 25 kilometrin tuntinopeudella tehdyssä törmäystestissä Hövdingin suojaaman testinuken päähän kohdistui 65 g:n kiihtyvyys. Perinteisiä kypäriä käyttäneet virkaveljet saivat päähänsä yli 200 g:n tällin.

Insinöörin mieltä lämmittävä ominaisuus on Hövdingin musta laatikko. Se tallentaa airbagin lauetessa 10 sekunnin kiihtyvyysdatan myöhempää tarkastelua varten. Valmistaja kertoo käyttävänsä dataa tuotteen jatkokehityksessä.

Mahtaako historia ennustaa tulevaisuutta? Vuonna 1980 airbag ilmestyi vakiovarusteeksi S-luokan Mercedekseen. Reilu 30 vuotta niitä on monin kappalein halvimmassakin menopeleissä.  

Toimittajan arvaus: kolmenkymmenen vuoden kuluttua minulla on Hövdingin lisäksi airbag-lasketteluhaalari, ehkä myös airbag-pikkutakki tapaturma-alttiisiin pikkujouluihin.