Omituinen sinfoniaorkesteri

|
Uutinen

Soittajina toimi 34 kaiutinta, ja keikat täyteen buukatuissa saleissa tehtiin yöaikaan.

Ei tummia pukuja, ei nuottitelineitä, eikä varsinkaan tahtipuikkoa heiluttavaa kapellimestaria. Aalto-yliopiston virtuaalisen sinfoniaorkesterin jäsenet tekevät töitä ilmaiseksi, ja useimmiten keskellä yötä.

Aallon virtuaaliakustiikan tutkimusryhmän manageroima konserttikiertue Keski-Euroopan parhaisiin konserttisaleihin marraskuussa 2012 oli mitä erikoislaatuisin. Soittajina toimi 34 kaiutinta, ja keikat täyteen buukatuissa saleissa tehtiin yöaikaan.

Miksi tutkijat raahasivat raskaita kaiuttimia uudenvuodenkonsertistaan tunnettuun Wienin Musikvereiniin tai akustiikaltaan kehuttuun Berliinin Filharmoniaan? Selitys on yksinkertainen.

– Ammattimuusikot muokkaavat soittoaan salin mukaan, soittavat salia, professori Tapio Lokki kertoi vuoden 2014 Tekniikan päivillä.

Kun Beethovenin 8. sinfonian alkutahdit laitetaan soimaan soittajien paikoille lavalle asetetuista kaiuttimista, tutkijat voivat olla varmoja siitä, että soitto on samanlaista niin Wienissä, Amsterdamissa kuin Berliinissä. Tutkijat mittasivat salien sointia tarkasti kalibroidulla mikrofoneilla tietyiltä vakiopaikoilta ja illasta toiseen täsmälleen samalla tavalla soittavalla orkesterilla.

– Ainoa mikä muuttuu, on ympärillä oleva konserttisali.

Kaiutinorkesteri on Aalto-yli­opiston tutkijaryhmän kehittämä työkalu tutkimuksiin, joiden avulla yritetään ymmärtää havaittuja eroja tilojen akustisissa ominaisuuksissa. Tavoitteena on oppia suunnittelemaan entistä parempia konserttisaleja.