Persoona ja osaamisen laaja-alaisuus kiinnostavat startupeja

|
Uutinen

Persoonallisuus työhakemuksissa herättää kiinnostusta. Varmista sopiva tyyli yrityksen viestinnästä, neuvoo HR-johtaja Sanni Koskela Cloudatorilta.

Soitamme tämän kevään aikana viikoittain rekrytoinnin ammattilaisille ja kysymme heiltä pari työnhakuun liittyvää kysymystä.

Tällä kertaa puhelimeen vastasi HR-johtaja Sanni Koskela Cloudatorilta.


Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun hakee töihin startup-henkiseen yritykseen?

– Lähtökohtaisesti kannattaa tiedostaa se, että tämän tyyppisessä yrityksessä edellytetään erilaisia kompetensseja kuin vakiintuneissa ympäristöissä.

Valintaan vaikuttavat meillä merkittävästi persoonallisuuden piirteet, osaamisen laaja-alaisuus ja se, että on valmis tarttumaan tarpeen mukaan erilaisiin töihin. Saamme paljon hakemuksia isojen yritysten työntekijöiltä, jotka etsivät useasti hyvinkin rajattua tehtävää. Toivoisin, että tämän sijaan hakijat lähtisivät liikkeelle kohdeyrityksen tarpeista ja toisivat oman osaamisensa ja kiinnostuksensa esiin siihen liittyen. 


Millaisia neuvoja haluat antaa lukijoille työhakemuksen tekemiseen?

– Mielestäni ei ole yhtä oikeanlaista hakemusta, vaan riippuu paljon omasta persoonasta, mikä toimii parhaiten. Oman huomioni ovat kiinnittäneet erilaiset hakemuskirjeet, joissa on käytetty vaikka hieman leikittelevää kieltä. Saamme myös videohakemuksia, joissa on ehkä helpompi tuoda omaa persoonaa esiin. Lähtisin kuitenkin siitä, että hakijan kannattaa käyttää sitä hakemustyyppiä, joka tuntuu itsestä luontevalta. Väkisin tehty toimii huonommin.

Aika hyvä tapa varmistaa, että käyttää hakemuksessa sopivaa sävyä on se, että käy läpi yrityksen omaa viestintää sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa. Jos se on hyvin rentoa, toimii sama sävy todennäköisesti myös työnhaussa, ja päinvastoin. Myös LinkedIn-profiilissa kannattaa tuoda esiin omaa persoonaa, laaja-alaisuutta ja yrittäjähenkisyyttä, jos haluaa, että nimenomaan startup-henkiset yritykset kiinnostuvat omasta osaamisesta.


Onko sinulla neuvoja myös CV:n kirjoittamiseen?

– CV:n osalta toimii mielestäni parhaiten napakka ja helppolukuinen malli. Maksimissaan pari sivua, työhistorian pituudesta riippumatta.

CV:täkin kannattaa hieman muokata ja korostaa nimenomaan kohdeyrityksen kannalta olennaisimpia asioita ja käyttää relevantteja avainsanoja. Pientä persoonallista otetta ja kuvitusta voi olla, mutta helppolukuisuus on kuitenkin tärkeintä.

 

Hyödynnä sosiaalista mediaa työnhaussa

Sosiaalisen median avulla löydät piilotyöpaikkoja, verkotut ja saat oman ammatillisen profiilisi esille. Hyödynnä TEKin vinkit sosiaalisen median käyttöön työnhaussa.
 




 

Avainsanat: