Startupit ponnistavat avannosta maailmankartalle

|
Uutinen
Kuuntele

Yrityksen perustaminen on helppoa, mutta menestyksen ja kasvun rakentaminen on sitäkin vaikeampaa. Yleisön ja rahoittajien mielenkiinnon herättäminen voi vaatia poikkeuksellisia tekoja.

Kuten jokainen oman arvonsa tunteva teknologia-startup, myös oululainen pitchaustapahtuma Polar Bear Pitching on born global – syntynyt kansainväliseksi. Se käy selväksi jo ennen tapahtuman workshopien alkamista. "Welcome! Awesome, gimme a hug!", huikkaa liki kaksimetrinen jääkarhu J-Bear jo ilmoittautumispisteessä ja kaappaa karhumaiseen syleilyyn.

Startup-yrityksiin yhdistetään nousukiitoa ennakoivat kovat odotukset, tuore innostus ja ylisanojen viljely. Polar Bear Pitchingin työpajoja seuratessa huomaa, että startupien ongelmat ja tarpeet ovat sittenkin tuttuja perinteisiltä aloilta ja markkinoilta: Mistä saan kasvuun rahoitusta? Minkälainen on hyvä myyjä ja miten sellainen rekrytoidaan? Miten kirjoitan tiedotteen, johon tiedotusvälineet tarttuvat?

– Startupeille on aiempaa enemmän rahaa jaossa, kertoo pääomasijoitusyhtiö Inventuren toimitusjohtaja Sami Lampinen.

Yksi kouluttajista on pääomasijoitusyhtiö Inventuren toimitusjohtaja Sami Lampinen, joka sanoo näkevänsä omassa arjessaan Slushin ja Polar Bear Pitchingin merkityksen: myyntipuheiden laatu on parantunut kolmen, neljän vuoden aikana huikeasti. Lampinen kuulee niitä 400–500 kappaletta vuosittain.

– Pitchauksissa haastavinta on huikean suuren potentiaalin kuvaaminen tiiviisti. Edelleen puolessa pitcheistä kerrotaan vain tuotteesta ja silloin epäonnistutaan, Lampinen huomauttaa.

Myyntipuheiden hiominen kannattaa. Lampinen kertoo, että sekä aktiivisilta sijoittajilta, bisnesenkeleiltä että Tekesiltä on aiempaa huomattavasti enemmän rahaa tarjolla. Raha ei kuitenkaan ratkaise kaikkia kansainväliseen nousuun tähtäävien uusyritysten tarpeita. Hän jakaa, että hyvän tuotteen osuus menestyksestä on vain kymmenesosa, puolet siitä on kansainvälisen tiimin rakentamista ja loput 40 prosenttia oikeiden markkinoiden, rahoittajien ja bisnesmallien löytämistä.

– Kansainvälisten tiimien houkutteleminen startupeihin on usein vaikeampaa kuin rahan löytäminen. Ellei kansainvälisen bisneksen rakentajia ole mukana, rahalla ei tee mitään, Lampinen sanoo.

Tuotetta on helpompi myydä kuin ideaa

Oululaisen Profilencen toimitusjohtaja, DI Mikko Keskitalo odottaa sijoittajalta rahan lisäksi hyviä yritysyhteyksiä.

Profilence-yritystään maailmalle vievät oululaiset diplomi-insinöörit Mika Mikkelä, Sami Utriainen ja Mikko Keskitalo ottavat osaa Polar Bear Pitchingiin erityisesti yhteyksien toivossa.

– Usein ne ovat yhtä tärkeitä kuin raha, sillä myymme tuotettamme yrityksille, emme kuluttajille, toimitusjohtaja Keskitalo sanoo.

Pitkään testauksen automaatiota Nokialla tehneillä miehillä oli välittömästi tuleva suunta selvillä, kun työt Nokialla loppuivat. ”Pitkän linjan insinöörit ja devaajat”, kuten toimitusjohtaja Keskitalo kolmikkoa kuvailee, ovat tehneet puolitoista vuotta pitkää päivää tuotekehityksen parissa. Nyt Profilence on maailman ainoita sulautettujen laitteiden testauksen ja analytiikan yhdistäviä ohjelmistoyrityksiä. Sen tuotteella voi varmistaa Android-laitteiden hardwaren ja ohjelmistojen vakauden pitkälläkin aikavälillä.

Tähtäimessä ovat mobiililaitevalmistajien lisäksi esimerkiksi autoteollisuus ja lääkinnällisten laitteiden valmistajat, joiden tuotteissa ohjelmistojen merkitys kasvaa jatkuvasti. Startup-yritysten yksi suurimmista haasteista on se, ettei niillä välttämättä ole muuta esitettävää rahoittajille ja medialla kuin hyvä idea. Profilencen Tau-ohjelmistoa on käytetty muun muassa Marshall-kitaravahvistinvalmistajalle kehitetyn musakännykän testauksessa. Maailmalla se haluaakin suoraan globaalien jättiyhtiöiden näkökenttään.

Kestääkö DI kylmää?

Tapahtuman huipentuma, avantopitchaukset pidettiin Oulun paraatipaikalla kaupunginteatterin ja kauppatorin äärellä.

Ehkä globaalien asiakkaiden neuvottelupöytiin päästään täältä, Oulun kauppatorin laiturilta. Parinkymmenen metrin päähän jättiscreenistä ja kuumista paljuista on sahattu avanto, jonka viereiselle satamalaiturille on kerääntynyt median ja tuomareiden lisäksi monisatapäinen yleisö.

Hyiseen veteen lipuu vuorollaan startupeja, joiden tuotteet vaihtelevat perhosten ruokinta-automaatin ja pelialalle suunnatun musiikkistreamauspalvelun välimaastossa. Sitten on Profilencen vuoro. Takana on tiivis harjoittelu, sillä ensi alkuun avannosta piti rynnätä kymmenen sekunnin jälkeen lämpöön. Nyt Keskitalo kertoo sujuvalla englannilla noin kahteen minuuttiin, mitä Profilencella on kiinnostuneille asiakkaille annettavanaan. Hän huikkaa loppuun terveiset Facebookille, jonka virtasyöpön mobiilisoftan ongelmat ovat nyt tiedossa ja miehet pääsevät kohti kuumia paljuja.

– Tilaisuus on houkutellut paikalle paljon sijoittajia, mikä helpottaa meitä huomattavasti. Kaikkien puheille pääseminen jotenkin muuten olisi vaikeaa. Totta kai tämä on onnistunut juttu, Keskitalo hehkuttaa vesihöyryn keskeltä.

Kun testauksen automaation kehittäminen loppui Nokialla, Mikko Keskitalo, Sami Utriainen ja Mika Mikkelä perustivat oman yrityksen globaalien suuryritysten palvelemiseksi.

Katso video ja lue juttu Profilencen avanto-pitchauksesta

Kuvagalleria: 15 kuvaa Polar Bear Pitching -tapahtumasta

Kuvat: Joel Karppanen