TEK: Käytännönläheistä suunnitteluosaamista rakennusalalle
Koulutuksen aloittamisen sijaan on otettava aikalisä ja selvitettävä koko korkeakoulutasoisen rakentamisalan osaamis- ja tutkintotarpeet.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä on tehnyt esityksen ammattikorkeakouluissa aloitettavan rakennusarkkitehtikoulutuksen sisällöstä, tutkinnon laajuudesta ja koulutusvolyymistä sekä selvittänyt sen yhteydet olemassa olevaan ammattikorkeakoulutasoiseen koulutukseen.
TEKin mielestä työryhmän muistio on liian kapea-alainen eikä sisällä tarvittavia perusteluja kokonaan uuden koulutuksen aloittamiseksi.
Koulutuksen aloittamisen sijaan on otettava aikalisä ja selvitettävä koko korkeakoulutasoisen rakentamisalan osaamis- ja tutkintotarpeet.
Työryhmä esityksistä TEK nostaa erityisen ongelmallisiksi seuraavat asiat:
- Ehdotus tehtäville joihin rakennusarkkitehtejä halutaan on päällekkäinen arkkitehdin tehtävien kanssa.
- Työryhmä ei ole esittänyt, miten ammattipätevyysdirektiivin vaatima kahden vuoden harjoittelu valmistumisen jälkeen toteutettaisiin.
- Koulutuksen käynnistäminen vaatii lisäresursseja erityisesti henkilöstön osalta.
- Alan tarvitsema lisäkoulutus voitaisiin toteuttaa laajentamalla yliopistojen arkkitehtuurikoulutusta.
- KESUn mukaan arkkitehtuurin ja rakentamisen koulutusta tulisi lisätä yliopistotasolla ja vähentää ammattikorkeakoulutasolla.
- Työryhmässä olisi pitänyt olla arkkitehtuurialan yliopistollista osaamista.
- Tutkinnon tuottama nimike rakennusarkkitehti (AMK) aiheuttaa sekaannuksen arkkitehti-nimikkeen kanssa. Sopivampi nimike voisi olla esimerkiksi talonsuunnitteluinsinööri.
- TEKin lausunto: Käytännönläheistä suunnitteluosaamista rakennusalalle (pdf)