Tiukka kilpailu bensan pihistyksestä - vielä vuonna 2016
Nokian Renkaiden testiradalla kilpailtiin 41. kerran siitä, kuka ajaa prototyyppivalmisteisella ajokillaan litralla bensaa eniten kilometrejä. Pisaralla Pisimmälle 2016 -kilpailussa päristeltiin bensiinin lisäksi myös dieselillä.
Voittajajoukkue kulutti vain 6,2 ml polttoainetta
Suomessa ajettava kisamatka on 19,5 kilometriä, eli yhteensä 11 kierrosta. Aikaa tähän suoritukseen saa käyttää maksimissaan 47 minuuttia, mikä tarkoittaa, että 25 km/h keskinopeudella on mahdollisuus päästä kulutuksen pohjalukemiin. Voittajajoukkue Ecodurance kulutti matkaan vain 6,2 ml Nesteen pienmoottoribensiiniä, asettaen riman korkealle laskennallisella 3156 km/l tuloksellaan.
BSMM diesel ME-polttoaineen kulutuksen mittaus.
Uusitulla asfaltilla ennätyksiä
Nokian radan uusittu asfaltti tarjosi erinomaisen sileän pinnan ajaa. Aiempiin vuosiin verrattuna rullaavuus parani, ja lisäksi sää oli ensiluokkaisen lämmin ja tyyni. Olosuhteiden ansiosta neljä tiimiä paransi omaa ennätystään. BS Mileage Marathon ajoi jälleen uuden dieselin maailmanennätyksen 3015 km/l Nesteen ProDieselillä ja liittyi näin ollen kolmen tonnin rikkojien sarjaan. Puolalainen Iron Warriors teki Puolan ennätyksen, ja belgialaisetkin paransivat omaa ennätystään huimat 34%.
Pärjäisikö polkuauto kisassa?
Ennätyksistä huolimatta Pisaralla Pisimmälle -kisoissa ei vauhti päätä huimaa. Moni onkin miettinyt, voisiko kuski polkea ajokin maaliin tiukan paikan tullen. Säännöt kieltävät tiukasti etenemisen apuvoimin, kuten starttimoottorilla tai kuskin lihasvoimin. Kuskin on mahdollista polkea alle tunnin mittaisen kisa karkeasti sadan watin keskiteholla. Kisamatka taittuisi siis noin 0,078 kilowattitunnilla. Välityshäviöt ovat tässä lajissa minimaaliset, joten koko tehon oletetaan siirtyvän pyörille. Ecodurance kulutti kisamatkaan 0,056 kWh.
Näissä kisoissa jalkavoimin pärjäisi siis melko pitkälle. Energiajärjestelmään ei kannattaisi polkuauto-tapauksessa yhdistää enää akkua, sillä lataus- ja purkuhäviöt veisivät suuren osan energiasta. Polkuauto eli human power eli “fat electricity” voisi siis tulevaisuudessa olla oma ekoluokkansa tämän teholuokan kisoissa. Akkuteknologian edelleen kehittyessä voisi polkutehon kuitenkin varata akkuun ja syöttää sieltä sähkömoottorille optimaalisen tehojaon aikaansaamiseksi.
Kilpailijat yhteiskuvassa.
Kuskin päästöt isommat kuin ajopelin
Bensiinin ja muiden öljyjalosteiden energiatiheys ja pitkälle kehitetyt polttomoottorit jättävät nykyaikaiset ja vihreät akkukäyttöiset sähköajokit vielä kauas taakse. Näissä kisoissa päästöt ovat niin pieniä, että kuski tuottaa kisamatkan aikana enemmän hiilidioksidia kuin ajokki. Siksi vielä tulevinakin vuosina on teknisesti jännittävää kisata siitä, kuka kulkee pisimmälle litralla bensaa.
Tulostaulukko
Sijoitus | Joukkue | Ajokki | km/kWh | km/l | Polttoaine |
Kotipaikka | Kuljettaja | l/100km | |||
1. | Ecodurance | Pegasus + | 348,3 | 3156 | Bensiini |
Tampere (FIN) | Satu Nieminen | 0,0317 | |||
2. | BSMM | BS 03c | 298,8 | 3015 | Diesel |
Vesilahti (FIN) | Janne Vekkeli | 0,0332 | * 1) | ||
3. | Eco Motion | Eco Motion 6 | 233,2 | 2113 | Bensiini |
Seraing (BEL) | Sarah Dehosse | 0,0473 | |||
4. | Remmi-Team | Remmi 8 | 193,8 | 1756 | Bensiini |
Tampere (FIN) | Annukka Säätelä | 0,0569 | |||
5. | Iron Warriors | Eco Arrow 2.2 | 92,4 | 837 | Bensiini |
Lodz (POL) | Anna Markiewicz | 0,1194 | |||
6. | Pecos Team | Green One | 67,0 | 607 | Bensiini |
Hollola (FIN) | Pekka Lehtiö | 0,1646 | |||
7. | SKAP | Kropelka 2.0 | dnf | - | Bensiini |
Warszawa (POL) | Jakub Cieszko | - | |||
8. | Voittaja Team | Voittaja -15 | - | - | Bensiini |
Pöytyä (FIN) | Arto Aalto | - | - | ||
bensiini = NESTE pienmoottori bensiini | |||||
diesel = NESTE pro diesel | |||||
*1) = uusi dieselmoottorien ME | |||||
*2) = uusi Puolan Ennätys |