Uskalla näyttää asiantuntemuksesi ja reagoida muutoksiin
Miten rakennat menestyvän teknologiayrityksen? Kuinka hyödynnät sosiaalista mediaa työssäsi? Tätä mietittiin #Enterprise – Teknologiayrittäjyyspäivillä.
Tuntuuko välillä, että sosiaalisesta mediasta kohkataan joka paikassa? Ja että jatkuvasti piippaavia viestintävälineitä on liikaa?
Yksi alue on kuitenkin somelta vielä valloittamatta, huomauttaa digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja kouluttaja Sani Leino.
– Suurin mullistus on vielä edessä. Käyttö on tällä hetkellä painottunut viihteeseen, liiketoiminta ei ole vielä siellä. Pieniä viitteitä kehityksen suunnasta on jo olemassa, Leino kertoi #Enterprise2017 – Teknologiayrittäjyyspäivillä Lahdessa 21. syyskuuta.
– Maailmassa mobiililaitteita on jo enemmän kuin hammasharjoja. Myös internetiä käytetään useimmin mobiililaitteella. Edelläkävijät ovat tämän jo ymmärtäneet ja vieneet liiketoimintaansa WhatsAppiin, Messengeriin ja Skypeen, Leino jatkoi.
Leino korostaa, että kun puhutaan sosiaalisesta mediasta, kaikkia kymmeniä välineitä ei pidä laittaa samaan koriin. Näin vältät myös someähkyn.
– Tunnista se, missä asiakkaasi liikkuvat. Tarvitset karrikoidusti kolmen kanavan, eli LinkedInin, Twitterin ja Facebookin, ymmärryksen. Verkossa on vielä runsaasti tilaa olla oman alasi mielipidevaikuttaja ja someguru.
Leino huomauttaa, että somessa on jo suurin osa päättäjistä ja mielipidevaikuttajista, jotka osaavat ottaa somen hyödyt irti. Esimerkiksi LinkedInissä on jo miljoona suomalaista. Twitter on taas maailman nopein reaaliaikainen viestintäkanava. Facebookissa puolestaan on paljon bisnestä: Ammatillisissa ryhmissä on helppo laajentaa verkostoja ja saada vertaistukea. Mainontaa siellä voi kohdentaa ehkäpä paremmin kuin missään muualla.
– Turhaan puhutaan digiloikista. Oleellista on olla systemaattinen ja edetä pikku hiljaa eteenpäin.
(Artikkeli jatkuu videon jälkeen.)
Huipputuotteiden kehittäminen vie aikaa
Pelkkä sosiaalisessa mediassa toimiminen ei kuitenkaan riitä, vaan menestys vaatii taustalleen rutkasti kovaa työtä ja hallittua riskien ottamista. Matka muistuttaa usein maratonia, huomautti lahtelaisen energia-alan yrityksen Oilonin hallituksen puheenjohtaja Päivi Leiwo.
Vielä 15 vuotta sitten Oilon tunnettiin ennen kaikkea perinteisistä öljy- ja kaasupolttimistaan. Oilonissa otettiin uusi suunta ja yritys alkoi panostaa uusiutuvan energian tuotantoon, kuten maa-, ilma- ja vesilämpöpumppuihin sekä maailman puhtaimpaan polttoteknologiaan.
Vuonna 2016 Oilonin työryhmälle myönnettiin TEKin Suomalainen insinöörityöpalkinto.
– Keskisuuri yritys kohtaa paljon riskejä. Omistajan tahtotila määrittää yrityksen suunnan. Kannattaa ottaa halittuja riskejä, jotta ei vaaranna koko yrityksen tulevaisuutta, Leiwo summasi.
Leiwon mukaan yrityksen liikevaihdosta 40 prosenttia tulee Kiinasta. Pekingissä on maailman tiukimmat päästörajoitukset, joten siellä on suuri tarve kehittyneille puhtaan energian ratkaisuille. Tähän saumaan myös Oilon on iskenyt.
– Panostamme liikevaihdostamme kuusi prosenttia tuotekehitykseen. Ennen tuotekehityksen suunnan määritteli se, mitä Suomessa ja Euroopassa tarvittiin, ja myöhemmin nämä tuotteet vietiin vasta Kiinan markkinoille. Nyt tilanne on päinvastainen.
Leiwo korostaa, että yrityksillä pitää olla kyky tunnistaa ympärillä tapahtuvat muutokset sekä tunnistaa mihin kannattaa mennä, mitä kannattaa tehdä ja milloin.
Pitkäaikaisten asiakkuuksien rakentamiseen Oilonilla on löydetty toimiva ratkaisu.
– Meillä on ollut tapana sitouttaa asiakkaita erilaisilla tavoilla. Yksi hyvä tapa on ollut toteuttaa yhteisiä tuotekehitysprojekteja asiakkaan kanssa, Leiwo kertoi.
(Artikkeli jatkuu videon jälkeen.)
Hyvistä yritysideoista on puutetta |
Tekniikan alan yliopistojen ympärillä puhutaan paljon startup-pöhinästä. Monesti taustalle jäävät kuitenkin ne toimet ja rakenteet, miten yliopistot voivat edistää yrittäjyyttä. Lappeenrannan teknillisen yliopiston LUTin hallituksen puheenjohtaja Tuomo Rönkkö valotti tätä kysymystä. Kaakkois-Suomeen ollaan rakentamassa uudenlaista korkeakoulua, kun Saimaan ammattikorkeakoulu ja Lahden ammattikorkeakoulu liittyvät LUT-konserniin. Rönkön mukaan uudessa konsernissa on tarkoitus panostaa myös yrittäjyyteen. – Olemme rakentaneet järjestelmän, jonka avulla voimme sijoittaa perustettaviin uusiin startupeihin. GreenCampusInnovations Oy toimii yrityskiihdyttämönä ja -hautomona. Pyrimme siihen, että pienillä panostuksilla saamme sysättyä eteenpäin lupaavia yrityksiä aina A-rahoituskierrokseen asti. – Ideoiden ja yrittäjien puute on kuitenkin rahaakin suurempi ongelma. Olemme huomanneet, että moniin yliopistolta syntyneisiin yrityksiin vetäjä on tullut ulkopuolelta. Sen vuoksi tarvitsemmekin verkoston yrittäjiä, jotka voivat analysoida lupaavia aihioita ja viedä niitä eteenpäin. Lisäksi Rönkkö on huolissaan lukiossa pitkää matematiikkaa opiskelevien vähyydestä. – Uusia menestyviä firmoja ei synny, jos lukioissa ei ole tarpeeksi pitkän matematiikan lukijoita. Meidän pitää kantaa vastuu siitä. |