Yhtiöt pyytävät Slushissa apua

|
Uutinen

Isot yhtiöt haluavat jäljitellä startupien nopeaa kehitystapaa muuntaessaan ydinliiketoiminnan toiseksi.

Metsäyhtiö UPM:n teknologiajohtaja Jyrki Ovaska sanoi sen suoraan.

– Auttakaa meitä meidän muuntautumisessa, joka tulee kestämään ainakin kymmenen vuotta.

Ovaska kertoi Slushin lavalla, että UPM:n ydinliiketoimintana on ollut noin kymmenen vuoden ajan aikakauslehtipaperi. Tämä markkina on romahtanut. Yhtiö on aloittanut kehityksen muuttuakseen yhtiöksi, jonka ydinliiketoiminta tulee olemaan biotuotteiden valmistamisessa.

Ovaska ja monet muut yhtiöt ovat aloittaneet yhteistyön startupien kanssa, koska ovat huomanneet startupien pystyvän kehittämään innovatiivisia ratkaisuja paremmin ja ennen kaikkea nopeammin kuin kankea yhtiö.

Ovaska kertoi, että viime vuonna UPM:n edustajat tapasivat Slushissa puolenkymmentä startupia, joiden kanssa yhtiö on nyt tehnyt tai parhaillaan tekemässä pilottihankkeita.

 

Uuden puun rakentamista

Logitechin toimitusjohtaja Bracken Darrell kertoi omassa esityksessään, kuinka he pyrkivät taistelemaan ison yhtiön toimintatapoja vastaan. Pitkäkestoiset prosessit jäykkine päätöksineen ei ole sellainen ympäristö, joka edesauttaa innovaatioita.

Darrell piirsi esityksen aikana kuvion puusta, joka kuvaa yhtiön ydinliiketoimintaa. Yhtiö tietää, että ydinliiketoiminta on kuolemassa, minkä takia uusia siemeniä täytyy istuttaa.

Nämä siemenet voivat olla yhtiön sisäistä tuotekehitystä, startupien ostamista tai yhteistyötä startupien kanssa.

Kaikkea sitä tehdään Logitechissa, jotta kiertokulku toimii ja Logitechin uusi ydinliiketoiminta saadaan kasvatettua.