Teksti: Samuli Shintami/Heltti
Tässä on sinulle ohje ajanhallinnan avuksi. Lupaan ettei se vie kauan, mutta saa parhaimmillaan aikaan konkreettisen muutoksen ja tuo helpotusta ajanhallinnan kanssa kamppailuun.
Keskitymme tässä kolmeen tärkeään osa-alueeseen: priorisointiin, aikatauluttamiseen ja tehtävien pilkkomiseen. Voit tehdä harjoituksen Samulin kanssa videolla tai tämän artikkelin ohjeistuksella.
Aloitetaan priorisoinnista.
- Listaa tehtävät, joita sinun pitäisi saada edistettyä ja laita ne tärkeysjärjestykseen.
- Mieti erityisesti kolme tärkeintä tavoitetta tai tehtävää ja ympyröi ne.
Toiseksi suunnittele aikataulu, eli miten käytät aikaasi näiden tavoitteiden edistämiseen. Aloita yhden tärkeimmän tehtäväsi suunnittelusta.
- Mieti kuinka paljon tehtävät tarvitsevat aikaa ja miten saat ne sovitettua arkeesi. Älä mieti miten ”pitäisi” pystyä, vaan mieti mikä on realistista sinun tilanteessasi.
- Tee suunnitelma, jota oikeasti uskot pystyväsi noudattamaan. Kirjoita suunnitelma ylös.
- Muista sisällyttää suunnitelmaasi tauot ja palautuminen!
Kolmanneksi, ota avuksesi tehtävien pilkkominen.
- Jaa suuri tehtäväsi pienempiin osiin. Aseta itsellesi pieni tavoite, esimerkiksi yhden luvun lukeminen tai yhden osa-alueen suunnittelu, tai vaikka 30 minuutin työskentely tehtävän parissa. Pienemmäksi pilkottuihin tehtäviin on helpompi tarttua.
Muista, että toisinaan pieni pysähtyminen ja tehtävän priorisointi, aikataulutus ja erityisesti suuremman tehtävän pilkkominen pienempiin osiin ja näiden kalenterointi auttaa paahtamisen keskellä auttaa lopulta tarttumaan tehtävään ja tekemään sen fiksummin.
Pieniltäkin tuntuvat asiat voivat vaikuttaa paljon!