Tekniikan akateemiset TEKin kokonaispäästöt laskivat viime vuonna 366:sta 312 hiilidioksidiekvivalenttitonniin. Suurin muutos on matkustamisen päästöissä, jotka pienenivät 40 prosenttia paljon lentoja sisältäneen vuoden 2022 jälkeen. Hiilidioksidiekvivalentti on kasvihuonekaasupäästöjen yhteismitta, jonka avulla voi laskea yhteen eri kasvihuonekaasujen päästöjen vaikutus kasvihuoneilmiön voimistumiseen.
– Meillä on helpoimmat ja nopeimmat vähennykset jo tehty, joten mitään isoa pudotusta päästötasoon ei ole lähivuosina odotettavissa, ellei esimerkiksi Tekniikka&Talous tee tuotteestaan hiilineutraalia. Hiljalleen edetään kuitenkin kohti pienempiä päästöjä, kun esimerkiksi lehtien digitilaukset yleistyvät ja autokanta sähköistyy, laskennasta vastaava TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija Jussi-Pekka Teini kertoo.
Teini on tehnyt laskentaan muutoksia.
– Ruokatarjoilujen päästöjä ei enää lasketa joka vuosi, sillä ne ovat niin vakiintuneella tasolla ja pieni osa kokonaispäästöjä, että tuotto-panossuhde ei puolla vuosittaista laskentaa. Sopiva laskentaväli on 3–4 vuoden välein. Jätteiden osalta vastaavaa onkin jo noudatettu, Jussi-Pekka Teini kertoo.
– Samoin sähköautojen yleistyessä ja dieseleiden markkinaosuuden huvetessa henkilöautoliikenteen kilometrien jyvitys eri autokannoille tarkistetaan jatkossa vuosittain.
TEKin hallitus on päättänyt päästöjen kompensoinneista tai nykytermein päästöjen kumoutumisväittämistä, että vastaava määrä päästöjä kumotaan tai sidotaan jossain toisaalla. Tänä vuonna TEK osallistuu etiopialaiseen metsityshankkeeseen, intialaiseen pienvesivoimahankkeeseen ja aurinkoenergiahankkeeseen sekä biohiilihankkeeseen Saksassa. Tämä kaikki maksaa yhteensä noin 15 000 euroa. Näin TEK on hiilineutraali järjestö.
– Jatkossa voimme kannustaa jäseniä tilaamaan digilehtiä, jos paperilehtiä ei tule luettua sekä kannustaa omia työntekijöitä ja luottamushenkilöitä matkustamaan maata pitkin.