Jätepuristin Airbusiin, biokaasua pellolle
Aalto-yliopiston tuotekehityskurssin jokavuotinen gaala esitteli opiskelijatiimien rakentamat prototyypit.
Aalto Design Factoryn ovella törmää gaalapäivänä 20.5. ensimmäisenä uudenlaiseen hissikorin oveen. Rulokaapin ovea muistuttava ratkaisu saattaa tulevina vuosina olla KONEen hissien vakiovaruste.
Koneen insinöörit ovat innoissaan tilaa säästävästä oviratkaisusta, kertoo innovaatiota esitellyt Jie Fen Zheng.
Kiinnostusta on myös hissijätin ylimmässä johdossa, sillä KONEen pääomistaja Antti Herlin käväisi ständillä heti gaalapäivän aamuna.
Viinin prosentit alas, mutta maku säilyy
Yksi kurssilaisille tuotekehityshaasteita esittäneistä 20 sponsoriyrityksestä on Winemill. Elintarvikemaahantuoja Sami Gauffinin perustamalle startup-yritykselle opiskelijavoimin syntynyt prototyyppi vaikuttaa ensi kuulemalta päättömältä: alkoholia viinistä poistava laite.
Jopa 40 % kuluttajista kuitenkin toivoo, että viinien alkoholipitoisuus olisi nykyistä alhaisempi, valistaa Gauffin. Myös viininvalmistajat pitävät ilmastonmuutoksen aiheuttamaa alkoholipitoisuuden nousua jo ongelmana.
– Laitteen avulla voit päättää itse, minkä vahvuisena viinin juot, Gauffin kertoo.
Winemillin ständillä käyvästä hyörinästä päätellen idea ei sittenkään ole pöllömpi. Gauffin arvioi, että "Sodastream-hiilihapotinta kalliimpi, mutta hyvää espressokeitintä halvempi" tuote voisi olla kypsä joukkorahoituskampanjalle noin vuoden kuluttua.
Tuotekehityskurssin gaalapäivän esillepanoon on todella panostettu. Lentokonevalmistaja Airbusin sponsoroiman Everest-tiimin ständillä lentoemäntä jakaa Boarding Passit kouraan ja kutsuu matkustajat koneeseen.
Lentoyhtiöt ovat toivoneet Airbusilta ratkaisua jäteongelmaan, Airbus taas pyysi avukseen Aallon tuotekehityskurssin. Lentohenkilökunnaksi sonnustautuneet tiimiläiset kertovat, mikä on heidän visionsa lennolla syntyvät jätteen käsittelystä.
– Jätteiden viemä tila on ongelma lentokoneessa, valistaa Aallon opiskelija Mauno Kemppainen ja kehottaa vääntämään tiimin kehittämän kompaktin jätepuristimen kammesta.
Oman tilan biokaasut hyötykäyttöön
Design Factoryn pihan punaiselle matolle on ajettu Valtran biokaasukäyttöinen traktori. Mikko Halonen (artikkelin pääkuvassa) esittelee Valtran traktoriin tehtyä modifikaatiota, jolla päästään hyödyntämään omalla tilalla tuotettua biokaasua. Ongelmana oli kaasutankin sijoitus: 200 barin paineen sietävä kaasusäiliö kun on pakko rakentaa lieriön muotoiseksi.
– Sovitimme biokaasusäiliön nykyisen dieseltankin tilalle.
Diesel- ja ureatankit taas siirrettiin toiselle puolelle traktoria, elegantisti Valtran muotoihin istuvaan säiliöön. Halonen toivoo, että ryhmän ratkaisut ja ideat nähdään tulevaisuudessa tuotantomallissa.
Kurssin sponsorien puheenvuoron piti Beneqin sovelluksista vastaava johtaja Joe Pimenoff, joka oli käynyt saman tuotekehityskurssin 1990-luvulla. Beneq etsi kurssilta uusia sovelluksia läpinäkyville näytöilleen. Pimenoffin mukaan opiskelijoiden tuoreita ideoita kaivataan, sillä 20 vuotta saman teknologian parissa rajoittaa helposti luovuutta.
– Ei ole kurssia joka yhdistäisi paremmin akateemisen tiedon ja käytännön työn.
Aalto-yliopiston PDP (Product Development Project)-kurssin gaalatilaisuus järjestettiin Aalto Design Factoryssa 20.5.2016. Vuoden 2015-16 kurssin partnereina toimivat RMV (Portugali), Styria (Itävalta), Vaisala, Valtra, Winemill, ABB, Airbus (Saksa), Beneq, Espoon kaupunki, Climecon, Fortum + ACRE, HYKS, ISKU, Konecranes, KONE, LeeLuu Labs, Marioff, Outotec, Philips ja RAY.