Hankin täyssähköauton. Valinta oli helppo, perusteena merkkiuskollisuus höystettynä insinööriydellä. Jos termien sekamelska askarruttaa, alla aakkospoimintana yleisimpiä selvityksineen.
A niin kuin ajomatka, range. Miten pitkälle sähköautolla pääsee? Katso W.
E eli esilämmitys. Tätä ei voi sivuuttaa. Akun lämpötila vaikuttaa latausnopeuteen. Useimmissa täyssähköautoissa on akun esilämmitys. Esilämmitys voi olla automaattinen, kun latauspiste on asetettu karttasovelluksen kohteeksi. Kannattaa tarkistaa autokohtaiset asetukset.
H niin kuin hybridi. Hybridiautoissa on sekä sähkö- että polttomoottori. Range on pienempi kuin täyssähköautossa, jossa on yksi tai useampi sähkömoottori. Hybridin huono puoli on se, että kun sähkö loppuu, kulutus on tavallista polttomoottoriautoa isompi, koska akut ovat lisäpainona. Etu hybridissä on pitempi toimintamatka, koska fossiilinen polttoaine.
J eli julkiset latauspisteet. Kattavuus on hyvä ja lisää paikkoja tulee koko ajan. Tarkkaavaisuutta vaatii se, että eri operaattoreilla, esimerkiksi ABC, K-Lataus, Virta, on omat äpit ja rfid-tägit. Ajoreittiä suunnitellessa on hyvä tsekata etukäteen matkan varrelta itselle sopivat. Toiset latauspaikat velottavat ladatun energian mukaan ja toiset latausajan mukaan.
K niin kuin kotilataus. Kotilatausta voi tehdä sukolla, mutta pitempiaikaisessa käytössä on riski laitteiden kuumenemisen kautta. Suositus on asennuttaa oma latausasema, jota voi ohjata vaikka pörssisähkön mukaan halvemman sähkön aikaan. Asennuksesta saa kotitalousvähennyksen.
L eli lataus. Tähän tulee monta aakkosta. Suko, Type 2, CCS, IONITY vai CHAdeMO? Lyhenteet tarkoittavat eri lataustapoja. Suko on normaali pistorasia, joka löytyy asunnoista. Sillä voi ladata hitaasti. Yleisin standardi lienee Type 2, jota hybriditkin käyttävät. Hidas. Tasavirralla tapahtuva lataus on nopeaa, vain täyssähköautojen ominaisuus, eli pysähdys jää lyhyemmäksi. Latausrajasuositus on 80 %. Voi ladata myös 100 %, mutta sillä voi olla vaikutus akun kestoon useamman vuoden ajalla.
O eli OPD, One Pedal Drive. Yhden polkimen ajo. Tarkoittaa, että auto regeneroi energiaa talteen ”jarrutuksessa”. Joissakin autoissa regeneroinnin tasoa voi säätää. Energiahäviötä syntyy, koska hyötysyhde ei ole täydellinen. Mukava, kun siihen tottuu. Moottoritiellä voi ottaa pois päältä, koska painava auto rullaa paremmin ja energiataloudellisesti on parempi kuin OPD.
W niin kuin WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Cycle. Tämä luku ilmoitetaan kilometreinä, jonka auto kulkee sähköllä. Termi johtaa helposti harhaan, koska yleinen kysymys on, miten pitkälle oikeasti pääsee. Talvi vaikuttaa rangeen. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että toimintamatka puolittuu talviolosuhteissa.
Sähköautoilussa on paljon uutta ja terminologia vaatii tarkkuutta insinööriltäkin. Autoilu on kuitenkin vain autoilua. Sähköautoilussa on ekologisuuden lisäksi muita hyviä puolia. Auto on hiljainen. Auto lämpenee talvella nopeasti. Yleensä tehoja on enemmän kuin riittävästi, ja tehot ovat käytössä portaattomasti heti.
Uusia automalleja ja -merkkejä tulvii markkinoille. Mikä on paras?
Tähän kysymykseen jokaisella on oma kriteerinsä, onko se range, kuljetettavien ja tilan määrä, voiko vetää peräkärryä, ja niin edelleen. Uskon, että valikoimasta löytyy jokaisen mieltymykseen sopiva. Itse olen 8 000 kilometrin ajon jälkeen tyytyväinen valintaani, joka oli Volvon XC40 Recharge, etuvetoisena. Sain autoon valtion hankintatuen 2 000 euroa, malli oli hankintahetkellä ainoa täyssähköinen Volvon malli.
Insinööri sisälläni tarkisti, että pääsemme mökille kesät talvet lataamatta välillä. Ollaan päästy. Perheemme koiratytöt Kerttu ja Helmi hyväksyivät takapenkin tilat. Tytöille saatiin Volvon omat autovaljaat, eipä ole muilla merkeillä niitä näkynyt. Auton väri on musta.
Kirjoittaja on boomeri, joka ei ole vielä nähnyt kaikkea.
- Haluatko lukea muita näkemyksiä? Lisää TEK-lehden kolumneja löydät täältä.