Eeva Nygren opettamassa luokan edessä.
Kännykän käyttö koulussa on kuuma keskustelunaihe. Mobiilipeli auttoi erityisesti heikompia oppilaita murtolukujen oppimisessa. – Mutta on eri asia, käytetäänkö kännykkää oppimisen apuvälineenä vai selaako WhatsAppia koko tunnin, Eeva Nygren sanoo.

Leopardit auttavat matematiikassa

|
Uutinen

Tie tohtoriksi. Eeva Nygren rakensi väitöstyössään kännykkäpelin, joka avaa murtolukujen saloja heikoimmillekin oppilaille. Matematiikan opetuksessa monipuolisuus on valttia.

Tuore filosofian tohtori Eeva Nygren etsi väitöskirjassaan vastausta kysymykseen, olisiko digitekniikasta apua matematiikan oppimisessa.

Nygren testasi väitöskirjassa esittelemäänsä INBECOM-mallia työpaikallaan Kiteen evankelisen kansanopiston 10-luokan oppilaiden murtolukukurssilla. Oppitunnit koostuivat kolmesta palasesta.

Yksi osa oli hänen itse suunnittelemansa tarinallinen kännykkäpeli, jossa murtolukulaskua opitaan yhdessä leopardien kanssa. Toinen oli digitaalisena opettajana toimiva Active Math -ohjelmisto ja kolmantena kokonaan uusi pedagoginen malli matematiikan opiskeluun.

Kännykällä pelattava murtolukupeli esitteli murtolukujen matemaattisen konseptin, Active Math -ohjelmisto opetti teoriaa ja käytännön harjoituksia. Opettajan osuus oli visualisoida, selittää ja keskustella.

Oppilaat myös kirjasivat tuntemuksensa blogiin, ja tekivät omat ehdotuksensa siitä, millainen kännykkäpeli auttaisi parhaiten oppimaan murtolukuja.

Tuloksia purkaessa selvisi, että monipuolisuus oli valttia. Osa oppilaista innostui opettajavetoisesta opetuksesta, osa pelaamisesta, jotkut taas digitaalisen ohjelmiston tehtävistä.

– Kaikki eivät opi samalla tavalla kuin me itse. Henkilökohtainen näkökulma on tosi tärkeä, Eeva Nygren summaa väitöstyönsä oppeja.

Eeva Nygren testasi ja havainnoi oppilaita Suomen lisäksi Etelä-Afrikassa, Mosambikissa ja Saksassa.

Nygrenille itselle – tai useimmille TEK-lehden lukijoille – matematiikan tai fysiikan oppiminen on ollut helppoa, olipa opetusmenetelmä mikä tahansa.

Testiryhmän oppilaiden blogit paljastivat kuitenkin monia insinöörikunnalle vieraampia motivaatiotekijöitä, kuten pelin leopardien auttaminen.

Joitakin motivoi taas käsillä tekeminen. Heitä auttoivat Nygrenin murtolukujen opetuksessa käyttämät eri murtolukuja merkitsevät eri pituiset puutikut.

– Jos murtoluvun käsite on vaikea ymmärtää, ne voivat helpottaa oppimista paljon. Matematiikan opetuksessa pitää yhdistää konstruktivistista ongelmanratkaisua perinteiseen ulkoa opetteluun.

Tutkimuksen kuluessa Nygren testasi ja havainnoi oppilaita luokkahuoneissa Suomen lisäksi Etelä-­Afrikassa, Mosambikissa ja Saksassa.

Samalla alkuperäinen yksinkertainen ajatus, että matematiikkaa oppisi vain oppimispelejä pelaamalla, jalostui huomattavasti hienostuneemmaksi pedagogiseksi malliksi.

Motivaatio kuntoon

Eeva Nygrenille kävi heti opetusuransa alussa selväksi kansanopiston matematiikan opettajana, että oppilaiden tasoerot olivat suuria. Kansanopistossa opiskeli niin maahanmuuttajia kuin peruskoulun arvosanoja korottavia 10-luokkalaisia.

– Monet Venäjältä tulleet maahanmuuttajat rakastivat matematiikan yhtälöitä, osalle suomalaisen peruskoulun päättäneistä taas yhteen- ja vähennyslaskutkin tuottivat vaikeuksia.

Kolmen opetusvuoden jälkeen Nygren purki turhautumistaan kansanopistossa vierailleelle professori­kaksikolle, Jyväskylän yliopiston opetusteknologian tutkimusryhmää vetäneelle Erkki Sutiselle ja etelä­afrikkalaiselle Johannes Cronjelle.

Cronje oli käynnistämässä tutkimusta matematiikan uudenlaisten opetuspelien ja perinteisen laskuharjoittelun yhdistämisestä, ja etsi tällaisesta tutkimustyöstä kiinnostunutta opettajaa.

– Minä innostuin, sillä halusin ruveta tutkimaan miten opiskelijoita voisi motivoida.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Eeva Nygren opettamassa luokan edessä.
Maun mukaan. Oppimiseen motivoi moni eri asia. – Jotkut haluavat haastaa itseään, toiset haluavat toimia ryhmässä, joitain viehättää teknologian hyödyntäminen, Eeva Nygren sanoo.

Pari vuotta myöhemmin Nygren vietti kolme kuukautta tutkijavierailulla Etelä-Afrikassa. Siellä syntyi tarinallinen kännykkäpeli Joensuun yliopiston tutkijoiden ja paikallisten opettajien yhteistyönä. Peliä Nygren testasi yhdessä paikallisten koululaisten kanssa.

Tästä lähti liikkeelle Nygrenin arkityönsä ohessa tekemä teknologia-avusteisen matematiikan oppimisen tutkimus. Väitöskirjan alkulehti kertoo tutkimuksen metodiksi Action Design Research, jonka voisi suomentaa nyrkit savessa -menetelmäksi.

– Lähdetään liikkeelle todellisesta ongelmasta, johon kehitetään ratkaisua todellisessa ympäristössä.

Eväitä omaan opetukseen

Väitöskirja oli tärkeä oppimiskokemus myös opettajalle. Siitä on jäänyt pysyvä jälki omaan työhön, esimerkiksi kansanopiston ohjelmoinnin kurssille, jota Nygren on ollut suunnittelemassa.

– Viime kurssi lähti liikkeelle suoraan reaalimaailman ongelmasta. Kurssilla opiskelijat analysoivat ja visualisoivat sähkönkulutusdataa ilman oikeastaan mitään teoriaoppeja.

Seuraavan kansainvälisen opiskelijaryhmän kanssa lisätään hieman pohjateoriaa kurssin alkuun, samoin kuin opiskelijoiden henkilökohtaista ohjausta.

Nygrenille opetustyön ohessa syntynyt väitöskirja oli mieluisa harrastus.

– Pääsin matkustelemaan, tutustuin ihaniin ihmisiin ja sain käydä mielenkiintoisia keskusteluja.

Kansanopistossa viehättää opetuksen vapaus.

– Tämä on vapaata sivistystyötä, jota haluaisin tulevaisuudessa yhdistää yliopisto- ja yritysmaailmaan. Olisi mukava päästä myös suunnittelemaan oppimisympäristöjä tai pelejä.

Eeva Nygrenin tie tohtoriksi

  • 1978. Syntyy Varkaudessa.
  • 1995. Joensuun lukion matematiikan opettaja antaa uravinkin: ”Jos ette mitään muuta keksi, menkää lukemaan matematiikkaa.”​
  • 1997. Tuore ylioppilas aloittaa Joensuun ammattikorkeakoulussa kansainvälisen kaupan opinnot.
  • 1998. Nygren muistaa opettajansa neuvon ja vaihtaa matematiikan opintoihin Joensuun yliopistossa.
  • 2002. Valmistuu maisteriksi ja aloittaa väitöskirjan teon Diracin yhtälöstä, jolla on käyttöä muun muassa kvanttimekaniikassa.
  • 2004. Väitöstyön ohjaaja vaihtaa työpaikkaa, Nygren päättää tutkimuksensa lisensiaattityöhön ja löytää työpaikan matematiikan opettajana Kiteen kansanopistossa.
  • 2007. Eteläafrikkalainen professori Johannes Cronje ehdottaa väitöskirjan tutkimusaihetta.
  • 2009. Vierailee Etelä-Afrikassa, kännykkä­peli rakentuu yhdessä paikallisten koululaisten kanssa.
  • 2016. Jatko-opiskelijaksi Turun yliopiston tietotekniikan laitokselle.
  • 2018. Valitaan kansanopiston rehtoriksi.
  • 2024. Nygrenin tietojenkäsittelytieteen väitöskirja ”Dimensions of Learning Mathematics via Technology” hyväksytään Turun yliopistossa.

Mitä haluaisit saada aikaan tohtorina?

– Haluan saada nuoret innostumaan itsensä sivistämisestä ja oppimisesta, huomaamaan miten ihanaa se on. Itsellekin kaikki väitöskirjaa tehdessä opittu tuotti paljon iloa.

Lempiharrastus

– Olen intohimoinen hevos- ja koiraharrastaja.

Suosikkileikkikalu

Älypelit. – Nelivuotiaan pojan kanssa pelaillaan paljon.

Eeva Nygren istuu tietokoneen takana.
Töitä riittää. Nykyisin erilaisia digitaalisia oppimateriaaleja on tarjolla viidakoksi asti. – Opettajat joutuvat perehtymään niihin vapaa-ajallaan, Eeva Nygren kertoo.

”Lahjakas mutta laiska”

Hyvä matematiikan, fysiikan tai kemian opettaja on monen insinööriuran innoittaja. Myös Eeva Nygren muistelee lämmöllä lukion matematiikan opettajaansa Joensuun yhteiskoulun lukiossa. ”Lahjakas mutta laiska”, kuului tuolloin opettajan arvio Nygrenistä.

Nygren aloitti lukion jälkeen kansainvälisen kaupan opinnot, mutta taitavan opettajan kylvämä kiinnostus matematiikkaa kohtaan iti mielessä. Jo seuraavana syksynä hän istuikin Joensuun yliopiston penkillä tuoreena matematiikan pääaineopiskelijana.

Monelle aloittaneelle matematiikka oli sisääntuloväylä yliopistoon, mutta Nygren oli päättänyt myös valmistua.

– Olin jo vuoden kokeillut muuta. Opiskelin samalla myös opettajaksi.

Laiskuus jäi lukioon, sillä gradun valmistuttua matematiikan yhtälöt kiinnostivat yhä. Väitöskirja olisi edellyttänyt muuttoa kotikonnuilta, joten vuonna 2004 Nygren aloitti lisensiaatin paperit taskussa matematiikan opettajana Kiteellä. Väitöskirja syntyi sitten vuosia myöhemmin ja samalla tuli täyteen 20 vuotta opettajana.