Yksi parhaista verkostoitumisen välineistä ja myynnin edistäjistä sosiaalisessa mediassa on mielestäni LinkedIn. (www.linkedin.com)
Suomalaisia profiilejakin on jo yli 500 000, joten palvelusta löytyy paljon mielenkiintoisia ihmisiä monilta aloilta. LinkedIn mielletään vielä joskus pelkästään työnhaku- ja rekrytointipalveluksi mutta parhaimmillaan Linkedin toimii yhtä lailla bisnesverkostojen ylläpitoon ja kontaktien löytämiseen, esimerkiksi ulkomailta.
Itse olen saanut palvelussa useamman työpaikkatarjouksen ja muutamia bisnestarjouksia. Jokainen on ollut työtilanteeseeni ja osaamiseeni nähden relevantti ja asiallinen.
Tässä muutamia pikavinkkejä palvelun käyttöön yrittäjälle ja bisnesverkostoja kasvattavalle asiantuntijalle. Näillä et vielä varmista koko profiilisi hyvää optimointia, kyse on enemmänkin muutamasta makupalasta. Voit etsiä lisää tietoa esimerkiksi LinkedIn –palvelun oppaista, jos innostut asiasta enemmän.
Otsikko Profiilissasi
Kiinnitä huomio otsikkoon palvelussa. Sillä on merkitystä miten näyt muiden hakutuloksissa ja toisaalta siinä, avaako tuntematon ihminen profiiliasi hakutulosten jälkeen pidemmälle. Älä ole liian yleisluontoinen. Esimerkiksi ”Project Manager” vaatii kumppanikseen hieman lisämääreitä, jotta otsikko kuvaisi todellista osaamistasi.
LinkedIn keskusteluryhmät
Hakeudu oman alasi ammattiryhmiin. Niistä löydät sparrausapua omiin alakohtaisiin ihmetyksen aiheisiisi, sekä tulevia bisneskumppaneita. Yrityssivut LinkedIn antaa mahdollisuuden oman yrityssivun perustamiseen. Uutena ominaisuutena yrityssivulle on mahdollista rakentaa myös erillisiä tuotesivuja, niin sanottuja ”Showcase Pageja”, joiden avulla saat tuotteitasi ja palveluitasi paremmin esille.
Keskustelu ja Seuraaminen
Seuraa ystäviesi päivityksiä ja jaa omalla seinälläsi mielenkiintoisia uutisia. Näin autat kollegaa tiedonhankinnassa ja saat samalla itse muiden kuratoimaa, eli esivalitsemaa, tietoa internetin valtavasta tietomassasta. Voit myös seurata julkisuuden henkilöitä Conan O’Brienista Richard Bransoniin. Tiesitkö muuten, että LinkedIn valitsee sinulle uutisia, joita voit seurata vaikuttajien ohella Pulse välilehden kautta. LinkedInissä verkostoituminen tuottaa uusia kumppanuuksia ja ylläpitää olemassa olevia suhteita. Mikäli olet tuore käyttäjä tai palveluun vielä tutustumaton yrittäjä, suosittelen rohkeasti kokeilemaan ja tutustumaan LinkedInin moniin mahdollisuuksiin!
Kirjoittaja on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija yrityksessään SoMe Studio.