Näin menestyt yrittäjänä

|
Blogimerkintä

14 perusraaka-aineella pääsee jo pitkälle, lisämausteet siivittävät parhaimpaan kvartaaliin.

Yrittäjyyden keskeisin kysymys on, miksi jotkin yritykset menestyvät ja toiset eivät?

Aihe on kirvoittanut tuhannet tutkijat, yrittäjät ja poliittiset päättäjät etsimään salaista reseptiä yrityksen menestymiseen.

Monissa yhteyksissä kyseistä problematiikkaa on kansanomaistettu jopa niin pitkälle, että yrityksen menestyminen selitetään yhdellä ainoalla muuttujalla, kuten asiakaslähtöisyydellä. Tällä tavoin konsultit kalastelevat uusia asiakkaita ja tekevät katteettomia lupauksia.

Asiakaslähtöisyydellä on kiistaton vaikutus yrityksen menestymiseen, mutta se ei yksinään ole menestymisen tae. Yrityksen johtaminen on huomattavasti monimutkaisempi ilmiö kuin yhden osa-alueen osaoptimointi.

NOIN SADALLA TEKIJÄLLÄ VAIKUTUSTA

Vuonna 2007 valmistuneessa väitöskirjatutkimuksessani perehdyin kirjallisuuteen yrityksen menestystekijöistä ja vasta tällöin ymmärsin yrityksen johtamisen moninaisuuden. Laajamittainen kirjallisuuskatsaus osoitti, että noin sadalla yksittäisellä tekijällä on vaikutusta yrityksen menestymiseen.

Noin sadalla yksittäisellä tekijällä on vaikutusta yrityksen menestymiseen.

Löysin menestysreseptin raaka-aineet, mutta niiden väliset mittasuhteet jäivät vielä selvittämättä. Sen kuitenkin ymmärsin, että kaikkia raaka-aineita ei tarvita samassa suhteessa. Monella toimialalla voi pärjätä, jos perusraaka-aineet ovat kunnossa.

Lisämausteitakin tarvitaan, mutta toimialakohtaisilla painotuksilla. Vähintäänkin nämä lisämausteet nostavat jokaisen yrityksen menestyjien ylimpään kvartaaliin.

MENESTYSRESEPTIN PERUSRAAKA-AINEET

Väitöskirjatutkimukseni jälkeen olen toiminut lähes 10 vuotta pk-sektorin konsulttina ja saanut paljon ruohonjuuritason ymmärrystä pk-yritysten arjesta. Ex-kollegani Mika Niemen kanssa olemme konsultoineet yli 600 pk-yritystä, nähneet ja opastaneet paljon menestyviä yrityksiä.

Tämän oppimäärän siivittämänä ryhdyimme rakentamaan optimaalista reseptiä yrityksen menestymiseen ja kirjoitimme aiheesta kirjan. Kirjassamme päädyimme 68 käytännön ohjeeseen, jotka mielestämme ovat avainasemassa yrityksen menestymiseen.

Perusraaka-aineita löysimme yhteensä 14, joihin jokaisen yrityksen tulisi kiinnittää erityistä huomiota – ja varmistaa niiden toimivuus. Näitä perusraaka-aineita ovat:

  • Laita persoona peliin.
  • Tee sitä, mistä todella nautit.
  • Hanki tutkinto.
  • Rakenna huipputiimi.
  • Harjoittele ensin toisen rahoilla.
  • Aseta yrityksellesi päämäärä.
  • Määritä liiketoiminnalle strateginen fokusalue – osa 1 Niché.
  • Määritä liiketoiminnalle strateginen fokusalue – osa 2 skaalautuvuus.
  • Sijainti, sijainti ja sijainti.
  • Erottaudu, erottaudu ja erottaudu.
  • Tiedosta toimialasi tarkka kehitysvaihe.
  • Keskity kassavirtalaskelmiin.
  • Hanki asiakkaalta palautetta.
  • Panosta rekrytointeihin.

Loput 54 käytännön ohjetta ovat niin sanottuja lisämausteita, jotka nostavat menestymisen todennäköisyyttä.

Joillakin toimialoilla lisämausteet voivat olla avaintekijöitä, mutta toisella niiden hyöty voi olla marginaalisempi. Jokaisen toimitusjohtajan tulee ymmärtää näiden lisämausteiden merkitys omassa toiminnassaan ja siten täydentää omaa menestysreseptiään oikeilla aineosasilla.

Sekki on kirjoittanut  yhdessä Mika Niemen kanssa juuri julkaistun kirjan Menesty yrittäjänä – 68 käytännön ohjetta.

Kirjoittaja toimii yliopettajana Laureassa ja osakkaana Atao Oy:ssä ja Wesentra Oy:ssä.

Avainsanat: