Jos salailet liikeideaasi, se jää pöytälaatikkoon, koska kukaan ei ole kuullut siitä. Ideasta kannattaa puhua mahdollisimman monelle. Jutustelun aikana opit etsimään sanat, joilla keskustelukumppanisi ymmärtää ajatuksesi. Tämä helpottaa yrityksen ulkoista viestintää. Käytä markkinoinnissa niitä sanamuotoja, jotka ymmärretään ja jätä epäselvä jargoni pois.
Pidä selvänä itsellesi ja tiimin jäsenille, mistä asioista voi puhua ja mitkä ovat salaisuuksia. Voit aina kertoa, mitä asiakas saa sinulta. Sen sijaan, älä kerro miten asian toteutat. Ota mallia huippukokista: tomaattikastikkeen salaisen ainesosan tai valmistusmenetelmän tietää vain oman ravintolan väki. Suojaa salaisuutesi.
Me insinöörit puhumme aivan liian helposti upeasta teknologiasta, joka on tuotteen taustalla. Ikävä kyllä se ei kiinnosta asiakkaita tai muita kuuntelijoita. Puhu teknologiasta vasta, jos siitä kysytään. Kerro sen sijaan asiakkaan saama hyöty tarinana. Kerro, miten asiakkaan arki muuttuu tuotteesi avulla. Tällaisen tarinan voit kertoa kaikille.
Kilpailijoiden kanssa puhuminen on myös fiksua. Te olette joka tapauksessa yhteisellä ristiretkellä markkinoimassa uudistusta. Keskustelemalla kilpailijoiden kanssa saat varmasti selville heidän suunnitelmiaan. Se nimittäin lukee heidän markkinointimateriaalissaan. Kerro omista kuulumisistasi, mutta pidä salaisuudet visusti piilossa. Kysy rohkeasti, niin voit saada vastauksen. Puhu kaikille, mutta puhu viisaasti.
Kerro ideastasi vähintään seuraaville tahoille:
- Paikallinen Kauppakamari: kauppakamari.fi
- Patentti ja Rekisterihallitus: www.prh.fi
- Protomoverkosto: www.protomo.fi
- Suomen bisnesenkelien verkosto: www.fiban.org
- Perheesi ja kaverisi
- Kavereidesi kaverit ja uudet tuttavuudet Me kaikki tarvitsemme apua. Kysy keskustelukumppaneiltasi rohkeasti apua, missä ikinä tarvitsetkaan!