Epidemia opettaa

|
Blogimerkintä

Tekkiläiset arvostavat järjestönsä palveluita ja tukea.

Covid-epidemia on koetellut meitä tekniikan akateemisia. Pahimmillaan tekniikan yliopistokoulutetuista oli 2 900 lomautettuna toukokuussa ja työttömänä yli 2 600 henkeä heinäkuussa. Syksyn mittaan työllisyys on hieman parantunut ja lomautettujenkin määrä vähentynyt, mutta juhlaan ei ole aihetta. Joillain aloilla yritystoiminta on ripeästi toipunut mutta on toimialoja, joissa tilauskirjat ovat huolestuttavan ohuita.

Meillä TEKissä työmarkkinoiden lisääntynyt epävarmuus on näkynyt työsuhdeneuvonnan kysynnän kasvuna. Jäsenemme ovat pohtineet myös uusia uravaihtoehtoja ja uravalmennus on ollut erittäin kysyttyä. Kolmanneksi suosituin palvelun muoto on ollut palkkaneuvonta.

Me tahdomme olla jäsentemme tukena työelämän muutoksissa niin lainsäädännön, palveluiden kuin neuvottelunkin keinoin.

Tekkiläiset arvostavat järjestönsä palveluita ja tukea. Tästä kertoo sekin, että lokakuun loppuun mennessä yli 8 000 eri jäsentä oli nauttinut joko ryhmäpalveluista, tilaisuuksista tai kahdenkeskisestä neuvonnasta olipa se sitten ura-, laki- tai muuta palvelua.

Jäsenmäärä on myös kääntynyt nousuun. Tänä vuonna meillä on ollut joka kuukausi yli 73 000 jäsentä opiskelijat ja eläkeläiset mukaan lukien. Täysjäsentenkin määrä nousi lokakuun lopussa miltei 48 000:een. Uusien opiskelijajäsenten rekrytoinnissa tehtiin viime vuonna kaikkien aikojen ennätys, joka lyötiin tänä vuonna lokakuun loppupuolella. Tähän jäsenkehitykseen meidän täytyy olla todella tyytyväisiä, vaikka toiminnassamme on aina parannettavaa. 

Kuuntelemme jäseniämme ja heidän tarpeitaan muun muassa tutkimusten ja selvitysten avulla. Jäsenten kuunteleminen ja ymmärtäminen on siksikin tärkeää, että työelämä muuttuu – välillä hitaammin ja välillä reippaasti riuhtaisten. Me tahdomme olla jäsentemme tukena työelämän muutoksissa niin lainsäädännön, palveluiden kuin neuvottelunkin keinoin.

Kirjoitus on julkaistu aiemmin pääkirjoituksena TEK-lehdessä 5/2020.

Avainsanat:
TEK