Innostavat oppimistilanteet kannustavat luonnontieteelliselle uralle

|
Uutinen

Tytöt saavat usein poikia parempia arvosanoja luonnontieteellisistä aineista, mutta luottavat vähemmän omiin kykyihinsä.

Luonnontieteiden opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota yhtä lailla oppimistilanteeseen kuin opetettaviin asioihin. Näin voitaisiin saada suurempi osa nuorista ja erityisesti tytöistä kiinnostumaan luonnontieteistä.

Havainnot liittyvät Suomen Akatemian ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin rahoittamaan innostavia oppimistilanteita pohtivaan tutkimushankkeeseen.

Tutkimuksen mukaan tytöt saavat usein poikia parempia arvosanoja luonnontieteellisistä aineista, mutta luottavat vähemmän omiin kykyihinsä. Tytöt myös kokevat luonnontieteiden tunneilla enemmän stressiä kuin pojat.

Se, että naiset valitsevat luonnontieteellisen uran miehiä harvemmin, saattaa liittyä luokkahuonetilanteissa koettuihin sosiaalisiin tilanteisiin ja tunnetekijöihin, tutkijat arvelevat.

 

Kehitetään projektipohjaista opiskelua

TEKin nuorisoprojektien asiamies Tuula Pihlajamaan mukaan kouluissa tulisi kehittää innostavia ja projektipohjaisia oppimistilanteita. Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma luo siihen loistavan mahdollisuuden. Tuoreen raportin mukaan Suomessa on OECD-maista lähes alhaisin kiinnostus luonnontieteellisille aloille.

Pihlajamaa pitää hyvänä esimerkkinä Tutki-Kokeile-Kehitä -tiede- ja teknologiakilpailua, jonka TEK järjestää vuosittain yhdessä Kehittämiskeskus Opinkirjon kanssa. TEKin tukema Innokas-verkosto puolestaan innostaa oppilaita ja opettajia teknologian käyttöön osana luovaa opiskelua.

– Näissä lapset ja nuoret pääsevät osana ryhmää paneutumaan luonnontieteellisiin aiheisiin ja toteuttamaan oman projektin. Tämä tukee positiivista oppimiskokemusta, joka vähentää stressin määrää oppimistilanteissa.

Suomalaiset koululaiset kärsivät muutenkin yhä enemmän negatiivisista tunteista. Vuoden 2012 Pisa-tutkimuksen mukaan alle 70 prosenttia 15-vuotiaista luokiteltiin onnellisiksi. Tuloksella Suomi jäi häntäpäähän 65 maan joukossa. 

– Suomessa puhutaan opetuksen yhteydessä liikaa numeroiden kautta. Meidän pitäisi keskittyä enemmän yksilöihin ja oppimistilanteisiin, Pihlajamaa korostaa.

 

Avainsanat: