Kemian tohtorin Petro Lahtisen perustama Woodio valmistaa hartsista ja puuhakkeesta mielenkiintoisen näköisiä kylpyhuonekalusteita, kuten ammeita, käsienpesualtaita ja wc-pönttöjä. Niitä voi löytää ainakin sisustuslehtien kuvista, kymmenien hotellien saniteettitiloista ja Helsinki Outletin vessoista.
Kaikki alkoi Lahtisen mukaan yliopiston pikkujouluista Helsingin Kumpulassa, kun he yhdessä toisen tutkijan kanssa joivat punaviiniä laboratoriossa.
– Kaveri tutki biohajoavaa muovia ja minä puuhaketta. Sekoittelimme niitä kahvikupissa ja huomasimme jälkikäteen, että tästähän tulee jotain tosi kovaa.
Tästä jostain tosi kovasta syntyi lisätutkimusten ja testauksien jälkeen patentoitu, täysin turpoamaton ja vedenkestävä massiivipuukomposiitti eli Woodio-materiaali.
Materiaalista noin 80 prosenttia on puuta ja biopohjaisia aineita ja loput hartsia.
”Onko näin helppoa”
Sekin on osin sattuman sanelemaa, että Woodiosta syntyy juuri kylpyhuonekalusteita.
– Päämotiivini oli ryhtyä yrittäjäksi ja mietin, että mitä haluaisin yrittää. Minua oli aina kiinnostanut rakentaminen ja varsinkin sellaiset before/after-kuvat. Ensin oli idea korvata kaakeleita komposiitilla, mutta kaakelibisnes on volyyymibisnes ja se olisi vaatinut isoja investointeja.
Lahtinen perusti Woodion vuonna 2016 ja yritys sai ensimmäiset tuotteet markkinoille 2018.
Seuraavana vuonna tulivat jo ensimmäiset tunnustukset. Design from Finland -merkki palkitsi Woodion Habitare-messuilla Vuoden Designteko -tunnustuksella ja Saksan muotoiluneuvosto Design Plus by ISH -palkinnolla.
Lahtinen kiersi kansainvälisillä messuilla ja kauppojakin syntyi.
– Onko tämä oikeasti näin helppoa, Lahtinen kertoo miettineensä.
Sitten tulikin korona, maailma meni kiinni ja kansainvälinen myynti taittui.
– Pandemian vuoksi keskityimme Suomen markkinoihin, mutta nyt katseet alkavat kääntyä taas ulkomaille. Me keskitymme yläsegmenttiin ja Suomen markkinoilla ei pitkälle pötkitä. Markkinat ovat maailmalla.
Moni uskoo tulevaisuuteen
Woodion liikevaihto on kasvanut toissa vuoden 367 000 eurosta viime vuoden arviolta 600 000 euroon. Yhtiö työllistää reilut 30 henkeä. Voittoa yhtiö ei ole tehnyt lainkaan, ja mahdolliset voitolliset vuodet häämöttävät tulevaisuudessa.
– Brändi ja tuotteet ovat vielä demoja. Näissä tiloissa voimme saavuttaa kahden miljoonan euron liikevaihdon, ja meillä onkin rahoituskierros menossa. Tarvitsemme kymmenen miljoonaa euroa uuden tehtaan rakentamiseen. Sen avulla voisimme kymmenkertaistaa liikevaihtomme.
Lahtinen on keskustellut myös Woodiota suurempien yritysten kanssa yhteistyöstä ja mahdollisesta sopimusvalmistuksesta, mutta asiat eivät ole vielä edenneet.
– Jos et ole ensin itse myynyt, niin on vaikea vakuuttaa muut.
Moni on kuitenkin vakuuttunut. Oraksen Paasikivet omistavat sijoitusyhtiöidensä kautta puolet Woodiosta, Lehtisen omistusosuus on 25 prosenttia ja loput omistavat Metsä Groupin innovaatioyritys Metsä Spring ja joukko yksityissijoittajia.
– Olemme saaneet myös paljon julkista tukea Business Finlandilta. Lisäksi Euroopan innovaationeuvosto on antanut meille 7.5 miljoonan euron kiihdytysrahoituksen uuden tehtaan rakentamiseen.
Woodion tarina on yhä kesken, mutta lupaus nykyistä paremmasta on houkutteleva.
– Haapahake maksaa senttejä, mutta Woodiosta valmistettua allasta myydään sadoilla euroilla. Me luomme 400-kertaista lisäarvoa suomalaiselle puulle.
Juttua muutettu 23.5.2023 kello 8.16. Korjattu pikkujoulujen pitopaikka Espoon Otaniemestä Helsingin Kumpulaksi.
- Lue myös TKI-kokonaisuuteen kuuluvat: