Kuva: Kuori Oy:n näyttöteknologiaa Tampereen rautatieasemalla.
– Meidän missiomme on digitalisoida haastavia olosuhteita, Kuori Oy:n toimitusjohtaja Risto Kankaanpää sanoo.
Kryptinen lause avautuu esimerkeillä. Kankaanpään mukaan digitaalisia näyttöjä tulee olemaan ihmisten käytössä yhä enemmän, myös ulkona. Ulkotilojen digitalisaatio on koronan aikana saanut vauhtia, kun ihmiset ovat viettäneet aikaa ulkona, esimerkiksi golf-kentillä. Ulkomainokset ja -opasteet ovat diginäytöillä esimerkiksi kaduilla, laskettelukeskuksissa ja julkisen liikenteen pysäkeillä. Näyttöjä on käytössä myös rakennustyömailla ja tuotantolaitoksissa.
Tämä kaikki tarkoittaa, että näyttöjen pitää kestää erilaisia sään vaihteluita, kylmiä ja märkiä ulkotiloja ja jopa metallipölyä. Kuorin markkinarako onkin valmistaa näyttöjä juuri näihin vaikeisiin olosuhteisiin.
Kankaanpään mukaan suurin osa maailman näyttöpinta-alasta menee älytelevisioihin.
– Näiden markkinoiden seuraaminen on meille oleellista, sillä ne vaikuttavat paneelien hintoihin.
Ulkoilmaan tarkoitettujen näyttöjen markkina on verrattain kapea, mutta kansainvälisesti kasvava.
– Tavoitteemme on tuplata liikevaihtomme viime vuoden 2,5 miljoonasta eurosta noin 5 miljoonaan euroon. Kasvunäkymät ovat hyvät, Kankaanpää sanoo.
Kankaanpää aloitti vuoden 2021 alussa Kuori Oy:n toimitusjohtajana. Yrityksen ovat perustaneet vuonna 2015 Maria ja Jarkko Jokelainen.
Kuorin näytöt ovat rakenteeltaan modulaarisia.
– Fokusalueemme ratkaisut edellyttävät aika usein jotain pientä räätälöintiä, jolloin massaräätälöintiin perustuva tuoterakenne on tehokkain tapa palvella asiakkaitamme.
Modulaarisuus myös pidentää näyttöjen käyttöikää. Jos näytöstä hajoaa osa, koko näyttöä ei tarvitse uusia – riittää, että rikkoutunut osa korjataan. Tällöin elektroniikkajätettä syntyy vähemmän.
– Tämä on kestävän kehityksen kannalta tärkeä askel. Lisäksi tuotteen elinkaarikustannus pysyy merkittävästi alemmalla tasolla.
Kuorin näytöistä pienin kaupallisesti merkittävä koko on 21 tuumainen eli mitään mininäyttöjä yritys ei valmista. Vaikeiden olosuhteiden lisäksi Kuori myy isoja näyttöjä erillisessä liiketoimintayksikössä terveydenhuoltoon ja ikäihmisten kuntoutukseen.
– Iso näyttö parantaa esimerkiksi liikuntarajoitteisten ihmisten elämänlaatua. Sote-sektorilla haluamme edistää digitaalista yhdenvertaisuutta.
Kuori tekee tuote- ja teknologiakehityksen Espoossa, mutta tuottaa näytöt Kiinassa. Valmistaminen Kiinassa on kustannuskysymys.
– Haluamme olla aidosti kilpailukykyisiä ja Kiinan kustannuskilpailukyky on elektroniikkateollisuudessa edelleen merkittävä. Olemme tietoisia, ettei tehdastuotanto Kiinassa ole ympäristön kannalta paras ratkaisu ja tutkimme jatkuvasti vaihtoehtoisia tuotantotapoja. Tulevaisuudessa pyrimme tuottamaan näytöt paikallisemmin.
Koronan aikana kosketusnäyttöjen kysyntä ymmärrettävästi pieneni. Kuori kuitenkin menestyi yllättävällä saralla, nimittäin golfissa. Kankaanpää kertoo, että Kuori on golfin harjoittelua digitalisoivan yhtiön näyttötoimittaja. Asiakkaan tutkaohjelmisto mittaa golfpallon lentorataa sekä mailan liikettä, ja ohjelmistoa käytetään Kuorin kosketusnäytöiltä golf-rangeilla eli harjoitusalueilla ympäri maailman.
– Tämä markkina vetää hyvin. Golf on lajina korona-ajan voittajia.
SITP-finalisti 2021
- Kuorin kosketusnäyttöteknologiaa kehittänyt tiimi: MBA, tekn.yo. Jarkko Jokelainen, DI Huiyang Yu, tradenomi Maria Jokelainen ja tekn.yo. Janne Nordström.
- Kuorin kosketusnäyttöteknologia on yksi viidestä Suomalainen insinöörityöpalkinto 2021 (SITP) finalistista. Voittaja julkaistaan marraskuun lopussa. Tutustu kaikkiin finalisteihin.