Maailman pelastaminen on kannattavaa bisnestä

|
Uutinen
Kuuntele

Suomen tavoitteena on tuplata cleantech-liiketoiminta vuoteen 2020 mennessä.

Cleantech-yritysten liikevaihto kasvaa Suomessa nopeammin kuin maailmanlaajuisesti. Vuonna 2012 suomalaisten cleantech-yritysten liikevaihto kasvoi 15 prosenttia ja saavutti 25 miljardia euroa. Tavoitteena on tuplata liikevaihto 50 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä.

– Kasvumahdollisuudet cleantech- ja biotaloudessa ovat huimat, totesi elinkeinoministeri Jan Vapaavuori Green Growth ja Cleantech Summit -tapahtumassa tänään 25.2.

Tavoite saavutetaan, jos kasvuvauhti säilyy nykyisellään. Tällä hetkellä valtio sijoittaa cleantechin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin vuosittain yli 200 miljoonaa euroa.

– Cleantech-liiketoiminnan tuplaantuminen luo Suomeen yli 40 000 uutta työpaikkaa. Arviolta vuonna 2020 kolme neljäsosaa tuotannosta menee vientiin, arvioi strateginen johtaja Kaisu Annala työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Pitkäjänteisyyttä kaivataan

Mutta miten Suomesta sitten saadaan luotua cleantech-sektorin suurvalta?

Sitran yliasiamies Mikko Kosonen kaipaa pitkäjänteistä energiapolitiikkaa, johon kaikki eri tahot ovat sitoutuneet.

– Esimerkiksi Saksassa on otettu pitkä kaari, johon koko yhteiskunta on sitoutunut. Uusiutuviin energiamuotoihin pitää siirtyä mahdollisimman nopeasti kaikkia mahdollisia polkuja käyttäen.

– Yritykset eivät uskalla rakentaa liiketoimintaa, jos regulaatio on liian monimutkaista ja tempoilevaa, täydentää Rettig Groupin toimitusjohtaja Hans Sohlström.

Tähtää maailman huipulle

Alan vienti on tällä hetkellä hyvin suuryritysvetoista, ja haasteena on pk-sektorin kapeus.

Ympäristöministeri Ville Niinistön mukaan valtio voi tukea cleantech-sektorin kasvua kolmella tavalla. Kotimarkkinoita kehittämällä pk-yritykset pääsevät kiinni kasvuun ja saavat referenssejä, kun taas vienninedistäminen avaa ovia uusille markkinoille. Lisäksi rahoituksen saanti on turvattava.

– Maailman pelastaminen tänä päivänä on kannattavaa bisnestä. Siellä on paljon liiketoimintamahdollisuuksia, Sohlström summaa.

Asiantuntijat kehottavat yrityksiä kokeilemaan rohkeasti uudenlaisia toimintamalleja.

– Yritysten tulee löytää itse megatrendeistä bisnesmahdollisuuksia, ja pohtia, missä he voisivat olla maailman ehdotonta huippua. Kukaan ei osta yhdeksänneksi parasta tuotetta, korostaa energiayhtiö St1:n toimitusjohtaja Mika Anttonen.

– ICT pitäisi tuoda lähemmäksi cleantech-ajattelua. Se parantaa energiatehokkuutta, tuottavuutta ja puhtautta, Kosonen lisää.

Liikevaihdoltaan suurimmat cleantech-yritykset

Cleantech tarkoittaa kaikkia tuotteita, tekniikoita ja palveluita, jotka aiheuttavat vaihtoehtojaan vähemmän haittaa ympäristölle tai kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. Suomessa on yli 2000 cleantech-liiketoimintaa harjoittavaa yritystä. Näistä merkittävimpiä ovat:

1. Wärtsilä
2. Metso
3. Neste Oil
4. Outotec
5. Kemira
6. YIT
7. ABB
8. Kuusankoski
9. Outokumpu
10. Gargotec

Lähde: Cleantech Finland