YLE uutisoi 12.6., että moni rehtori miettii, syökö pitkän matematiikan suosio yleissivistystä. Mutta matematiikkahan on osa yleissivistystä siinä missä äidinkielen, historian tai vieraiden kielten osaaminen. Tai vaikkapa hyvät tavat!
Esimerkiksi koodin ja algoritmien perusteiden ymmärtäminen on yhä tärkeämpi kansalaistaito. Yhä suurempi osa niin julkisista kuin kaupallisista palveluista, arjen esineistä, liikennepalveluista tai mediasta toimii ohjelmistojen varassa. Kaikista ei tarvitse tulla diplomi-insinöörejä tai vaikka koodareita, mutta on tärkeää, että mahdollisimman moni ymmärtää perusperiaatteet siitä, miten maailma toimii. Tähän tarvitaan matematiikan osaamista.
Paras tapa huolehtia näiden taitojen kerryttämisestä on tuoda perustaitojen opetus osaksi kaikkea oppimista jo perusasteelta alkaen, matematiikka mukaan lukien.
Ja tietysti tarvitaan myös huippu-asiantuntijoita. Matemaattisten ja ongelmanratkaisutaitojen opetuksen lisääminen on tärkeää myös siksi, että voimme huolehtia siitä, että ammatillista huippuosaamista on tarjolla riittävästi mm. yritysten tarpeisiin.