Menestystuotteen resepti: Uusi käyttökokemus ja hyvä tarina

|
Uutinen

Jos haluat luoda miljardiyrityksen, valitse kilpaillut markkinat, keksi arkinen idea ja luo uusi käyttökokemus, korosti riskisijoittaja Tero Ojanperä Nopeammin markkinoille -tapahtumassa.

Suomesta ponnistaa tulevina vuosina ainakin muutama maailmanluokan yritys perinteisten toimialojen joukosta, uskoo Vision+-pääomasijoitusrahaston toimitusjohtaja Tero Ojanperä.

– Asenne yrittäjyyteen on muuttunut, ja sitä polkua on nyt edetty viisi vuotta. Olemme nähneet, kuinka Rovio on luonut maailmanluokan brändin kahdessa vuodessa. Supercell on puolestaan maailman nopeimmin kasvava yritys, Ojanperä huomauttaa.

Ojanperä mielestä Suomen kannattaisi ottaa mallia Israelista.

– 20 vuotta sitten Israelissa ei ollut yhtään kasvuyritystä tai riskirahaa. Nyt siellä on 6 000 kasvavaa startup-yritystä, kolme miljardia euroa israelilaisissa riskirahastoissa ja eniten Nasdaq-listattuja yrityksiä asukaslukuun suhteutettuna. Kaikki alkoi siitä, että yrittäjyyteen satsattiin ja valtio oli merkittävästi mukana.

Uudenlainen käyttökokemus ratkaisee

Mutta miten uutta kasvua sitten saadaan aikaiseksi? Ojanperä suuntaa katseensa digitalisaation lukuisiin mahdollisuuksiin.

– Taksipalvelu Uber ja Airbnb-majoituspalvelu ovat paljon esillä, mutta vielä ei ole täysin ymmärretty kaikkia elementtejä, joita niihin liittyy. Kaikissa menestyneissä palveluissa toistuvat samat teemat arvon luonnissa asiakkaalle.

Ensinäkin niille on yhteistä uudenlainen käyttökokemus ja läpinäkyvyys.

– Uberissä näet sovelluksesta, kuka on kuljettaja, minkälaisia arvosteluja hän on saanut ja missä taksi kulloinkin kulkee. Matkan jälkeen näet ajetun reitin ja maksaminen on eliminoitu prosessista, sillä lasku tulee sähköpostilla, Ojanperä havainnollistaa.

– Airbnb:ssä on korostuu käyttökokemuksen lisäksi läpinäkyvyys. Vuokratuista asunnoista löytyy arvostelut. Kun on riittävästi dataa, syntyy turvallisuuden tunne, Ojanperä jatkaa.

Toiseksi moni prosessi on automatisoitu: välikäsiä on vähemmän ja rahaa säästyy.

– Esimerkiksi suomalainen autojen vuokrausyritys 24Rent hoitaa koko vuokrausprosessin netissä ja auton oven saa auki älypuhelimen avulla. Verkoston ylläpidosta ei tule kiinteitä kuluja, vaan yritys voi keskittyä ydinliiketoimintaan.

Ojanperä huomauttaa, että miljardiluokan digiaikakauden yrityksille yhteistä on myös se, että monet niistä toimivat varsin kilpailuilla markkinoilla.

– Aiemmin neuvottiin menemään uusille markkinoille, mutta tänä päivänä kannattaa valita markkinat, jotka on jo olemassa ja joissa liikkuu paljon rahaa.

– Oleellista on tavoittaa kriittinen massa. Yrityksen menestyksen ratkaisee lopulta myynnin ja markkinoinnin kanavat – teknologiaa kuitenkaan väheksymättä.

Brändäys on kuin polttomerkintä

Robottiohjattu jätteiden lajittelujärjestelmä ei kuulosta ensi kuulemalta kaikkein mediaseksikkäimmältä aiheelta. Harva meistä on kuitenkaan välttynyt törmäämästä suomalaiseen ZenRoboticsiin viime vuosien aikana.

Liiketoiminnan kehittämisessä on kyse myös tarinoiden ja ilmiöiden luomisesta.

– Yrityksen brändäys on kuin karjan polttomerkintä. Lehmä huutaa, karva haisee ja te oksennatte. Siitä syntyvä merkki on niin näkyvä, että kukaan muu ei pysty väittämään sitä omakseen, vertaa sarjayrittäjä Jufo Peltomaa.

Peltomaa tietää, mistä puhuu. Aiemmin hän on työskennellyt markkinointijohtajana ZenRoboticsissa ja ollut mukana perustamassa mobiililaitteiden grafiikkajärjestelmiä kehittänyttä Hybrid Graphicsia, joka myytiin 37 miljoonalla dollarilla yhdysvaltalaiselle NVIDIA-yhtiölle.

– Brändäys on aina kauhun tasapaino. Ei voi rokata ja poksautella niin paljon kuin haluaa. Pitää erottua, mutta olla samalla niin uskottava, että joku uskaltaa sijoittaa16 miljoonaa dollaria. Uskottavuus menee, jos ei pysty näyttämään oikeaa teknologiaa.

Peltomaan mukaan Ilmiön luomisessa kaikkein tärkeintä on tarina.

– Pienellä budjetilla on turha kuvitella survoa faktoja ihmisille ainakaan ensimmäiseksi. Tarinaan on helppo hypätä mukaan. Se voi olla yhtiön tai tuotteen tarina.

Ilmiön luominen ja menestyksekäs markkinointi ei kuitenkaan onnistu ilman säröä ja kontrasteja.

– Kun käytössä on pienet resurssit, viestin pitää resonoida. Pitää olla monta kiinnostavaa juttua yhtaikaa. ”Oho nämä saivat talouspalkinnon.” Oho samat henkilöt saivat teknologiapalkinnon.” Kun viestit tukevat päätarinaa ja kaikki puskee samaan suuntaan, silloin homma alkaa toimia, Peltomaa korostaa.

Tuotteistamisen ja kaupallistamisen totuttuja toimintamalleja ravisteltiin Tekniikka&Talous-lehden järjestämässä Nopeammin markkinoille -tapahtumassa 4. kesäkuuta. TEK oli tapahtuman yhteistyökumppani.

Jufo Peltomaan vinkit ilmiön luomiseen
1. Brändäys

”Kun rakennatte brändäystä, muistakaa että te oksennatte, lehmä huutaa ja karva haisee.”

2. Kultti

”Kultin ei tarvitse perustua hulluuteen. Esimerkiksi Pekkaniskan kaverit panostavat kuntoiluun.”

3. Tarina

”Tarinaan on helppo hypätä mukaan. Tarinan pitää olla mukaansatempaava.”

4. Kontrastit ja tarttumapinnat

”Luokaa yllättäviä ja kiinnostavia yhdistelmiä. Esimerkiksi lehdistötiedotteessa voisi olla aina kolme asiaa, jotka herättävät kysymyksiä.”

5. Älkää nynnyilkö, vetäkää täysillä

”Älkää tehkö samalla tavalla kuin naapuri.”


Yritysten tuote-, palvelukehitys- ja liiketoimintajohdolle suunnattu Nopeammin markkinoille -tapahtuma järjestettiin TEKin aloitteesta. TEKin lisäksi yhteistyökumppaneina olivat Tekes ja VTT.

Lue myös artikkelit: