Olemme TEKissä pitäneet vahvasti esillä tasa-arvon teemaa erilaisista näkökulmista. Se tarkoittaa sitä, että myös poikien ja miesten asioista pitää välittää.
Olemme kuulleet uutisia, miten suomalaisten nuorten sijoitus Pisa-testeissä laskee. Samaan aikaan on niin, että itse asiassa suomalaiset tytöt ovat edelleen testien huippua. Heikompi kokonaistulos johtuu poikien testitulosten heikentymisestä. Tämä on huolestuttava uutinen.
Myös matematiikassa tytöt päihittävät pojat. Vielä vuonna 2009 pojat pärjäsivät tyttöjä paremmin, mutta vuodesta 2012 saakka tytöt ovat päihittäneet pojat matematiikassa. Tämä ei ole yleinen ilmiö – lähes kaikissa muissa maissa tyttöjen ja poikien pisteet luonnontieteissä ovat olleet hyvin lähellä toisiaan.
Sama trendi jatkuu lukiossa. Lukion oppilaista 60 prosenttia on tyttöjä ja 40 prosenttia poikia.
Tämä kaikki siitä huolimatta, että vuonna 2022 peruskoulussa tehostetun tuen oppilaista poikia oli 61 prosenttia ja tyttöjä 39 prosenttia. Erityistä tukea saaneista poikia oli kaksi kolmesta ja tyttöjä yksi kolmesta. Peruskoulussa sukupuolet jakaantuvat kuitenkin ihan tasaisesti. Sopii myös kysyä, onko peruskoulussa kaikki kunnossa?
Myös työmarkkinamme ovat voimakkaasti segregoituneet eli eriytyneet. Se näkyy jo opiskeluaikana. Opetushallituksen Vipunen-tietokannan mukaan tänä vuonna kasvatustieteiden opinnot aloittaneista liki 90 prosenttia on naisia ja aineenopettajien opinnot aloittaneista yli 80 prosenttia.
Ja tietenkin kovasti toivoisimme, että yhä useampi nainen aloittaisi tekniikan alan yliopisto-opinnot. Nyt olemme päässeet naisten osuudessa melkein neljänneksen tasolle.
Poikia ei saa unohtaa. Myös poikia pitää kannustaa oppimaan, tekemään ja osallistumaan.
Kirjoitus on TEK-lehden 4/2023 pääkirjoitus.