Vaasan yliopiston strategisen projektijohtamisen DI-koulutus on pyörinyt Seinäjoella reilun vuoden verran.
Opiskelijoita on nyt 83, heistä 69 on ulkomailta. Ulkomaalaiset opiskelijat ovat tulleet pääasiassa Pakistanista, Intiasta, Nepalista, Bangladeshista ja Sri Lankasta, mutta myös muita kotimaita on joukossa mukana.
Keski-ikä on 29 vuotta, joten kaikilla on jo taustalla tekniikan kandidaatin tai insinöörin tutkinto ja lähes kaikilla on työkokemusta.
Koulutusaloja on mukana melkein kaikki insinöörialat. Moni opiskelijoista muutti tänne perheineen puolison ja lapsien kera.
Vuosi sitten aloittaneet opiskelijat ovat edenneet erinomaisesti. Jokainen läsnä oleva opiskelija, joka on pysynyt opiskelemaan täyspainoisesti, on saavuttanut vuoden aikana vähintään 55 opintopistettä ja keskiarvo ylittää 4,7 (korkein 5).
Osa opiskelijoista on suunnitelmallisesti pidentänyt opintoaikaansa työssäkäynnin mahdollistamiseksi, mutta hekin etenevät suunnitelmansa mukaisesti.
Vuoden aikana suurimmat haasteet ovat koskeneet perheasuntojen ja päivähoidon saatavuutta. Tilanne jatkuu edelleen vaikeana ja monet perheet asuvat muualla kuin Seinäjoella, jopa Helsingissä asti.
Useat korkeasti koulutetut puolisot ovat edelleen työttöminä, vaikka ovat töitä etsineet. Kyselyn perusteella työpaikan puutteen perussyy on useimmiten suomen kielen osaamisen puute.
Tätä korjatakseen useat puolisot ovat osallistuneet täyspainoiseen ja pitkäkestoiseen suomen kielen koulutukseen. Motivaation ja panostamisen puutteesta ei todellakaan ole kysymys!
Ongelma on, että jopa vuoden kestoinen päätoiminen suomen kielen opiskelu ei riitä korkeakoulutason suomen kielen osaamiseen.
Esimerkkinä ulkomaisesta näkökulmasta on, että Yhdysvaltojen valtionhallinto laskee suomen kielen tarvittavan opiskeluajan olevan neljä vuotta. Meidän kielemme on yksi maailman monimutkaisemmista ja se näkyy myös lahjakkaiden, motivoituneiden ja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kohdalla.
Viime keväänä opiskelijat tekivät viisi työelämäprojektia Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan yrityksiin ja organisaatioihin. Syksyn aikana olemme hakeneet ja onnistuneesti saaneet uusia toimeksiantoja. Kun voimme toimia englannin kielellä, saamme kyllä tulosta aikaan.
Keväällä valmistumisvaiheeseen tuleville opiskelijoille on löytynyt jo joukko diplomityöpaikkoja. Puolet opiskelijoista on kuitenkin vielä diplomityöpaikkaa hakemassa.
Miten tästä eteenpäin?
Allekirjoittaneeseen voi ottaa yhteyttä, jos sinulla sattuu olemaan tarvetta ahkeralle, englantia erinomaisesti osaavalle suomalaiselle tai ulkomaalaiselle teekkarille tekemään porukalla vaativaa kehittämisprojektia ja diplomityötä.
Yhteiskunnallisesti harras toiveeni on, että yhä useammat alueen yritykset ja organisaatiot ottavat englannin kielen toiseksi kielekseen suomen rinnalle. Tämä avaa ovet korkeasti koulutetuille, Suomessa jatkokoulutetuille diplomi-insinööreille ja heidän puolisoilleen.
Toinen toiveeni on englannin kielen jatkokoulutuksen tarjoaminen suomenkielisille insinööreille. Meiltä puuttuu reitti kielen koulutuksessa kouluenglannista sujuvaan työenglantiin.
Kolmas toiveeni on saada maahan muuttaville korkeakoulutetuille nelivuotisen suomen kielen koulutuksen ohjelma, joka johtaa sujuvaan korkeakoulutason kielen osaamiseen.
Kirjoittaja on yliopistolehtori ja Vaasan yliopiston strategisen projektijohtamisen DI-ohjelman vetäjänä. Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin Ilkka-Pohjalaisessa Puheenvuoro-palstalla 11.11.2024.