Teekkareiden ketterä vaateyritys

|
Uutinen
Kuuntele

Kaksisataa kauluspaitaa tulee myyntiin. S- ja M-koot ovat loppu alle viidessä minuutissa, koko erä vartissa. Saavutus on huima nettivaateyritykseltä, joka on käyttänyt markkinointiin nolla euroa.

Asiakkaat ovat löytäneet Lean Garmentsin sen blogin, miesten tyylifoorumien ja kaverien suositusten kautta.

Yrityksen takana on kaksi teekkaria. Tampereella tuotantotaloutta opiskeleva Karri Koivuniemi, 22, oli kaksi kesää töissä konepajassa kunnes kyllästyi. Kolmivuorotyöstä karttuneilla rahoilla hän perusti Lean Garmentsin vuosi sitten.

– Tarvitsin tietynlaisia paitoja ja huomasin, etten ollut ainoa. Havaitsin markkinaraon, Koivuniemi kertoo.

Opiskelu ja yrityksen pyörittäminen veivät paljon aikaa. Koivuniemi oli jutellut Lauri Eurénin kanssa silloin tällöin. Heidän isänsä olivat tuttuja.

– Karri tiesi, että olen kiinnostunut vaatteista. Hän otti yhteyttä ja lähdin yritykseen mukaan, Aalto-yliopistossa tietotekniikkaa opiskeleva Eurén, 20, kertoo.

Kaksi ensimmäistä vaate-erää kaksikko pakkasi ja postitti asiakkaille itse.

– Marssimme Tampereen postiin muovipussit käsissä ja mietimme, että eihän tässä ole järkeä, Eurén muistelee.

Nyt vaate-eriä on tehty neljä, uusin myytiin ennakkotilauksena. Tilausten vastaanotto, postitus ja varastointi on ulkoistettu. Kaksikko suunnittelee tuotteensa itse, etsii sopivan tehtaan ja speksaa tilauksen. Tällä hetkellä tuotteet valmistetaan Aasiassa. Ulkopuolista rahoitusta ei ole, ja voitot laitetaan tuotekehitykseen.

Puolet tuotteista myydään Suomeen, puolet Iso-Britanniaan, Saksaan ja Yhdysvaltoihin. Eurénin ja Koivuniemen mukaan potentiaalia kasvuun on, mutta opiskelujen ohessa volyymia on vaikea nostaa.

Lean Garmentsin vahvuus on tuotteiden huolitelluissa yksityiskohdissa ja edullisessa hinnassa.

– Suhtaudumme yksityiskohtiin insinöörimäisellä intohimolla. Ne myös erottavat meidät kilpailijoista ja vetoavat niche-kohderyhmään, Koivuniemi sanoo.

Tulevista vaate-eristä eli dropeista kerrotaan uutiskirjeellä. Koivuniemen mukaan kirjeitä lähtee 1 300, ja niiden avausprosentti on yli 70. Asiakaspalaute on ollut positiivista.

– Eräs insinööri lähetti palautetta, että myymme tuotteitamme aivan liian halvalla, Eurén kertoo.

Entä mikä on vaatekauppiaiden mielestä tyylikästä?

Steve McQueen, Miles Davis ja Ralph Lauren silloin kun hän aloitti. Emme tee uutta tai sitä, mikä on muodissa. Pyrimme palauttamaan muotiin sen hyvän, mitä on ollut.

Lisätietoa: leangarments.com

 

 

 

Avainsanat: