Yksinäisyys nousi esiin HuoliLinjassa
TEKin HuoliLinja-tukipalveluun voi soittaa mielen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. HuoliLinja-palvelu jatkuu vuoden vaihteeseen asti.
TEK käynnisti toukokuussa yhdessä työterveysyhtiö Heltin kanssa HuoliLinja-tukipalvelun, johon TEKin jäsenet soittivat mielen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Soittoja tuli elokuun puoliväliin mennessä reilut 30 kappaletta.
Keskustelu Heltin työterveys- ja sairaanhoitajien kanssa on täysin luottamuksellista. Tarvittaessa TEKin jäsenten käytössä on myös Heltin työterveyspsykologien tuki.
HuoliLinjaan on soitettu eniten ahdistukseen ja mielialaoireiluihin liittyvistä asioista. Yksi usein esiin noussut puhelun aihe on ollut yksinäisyyden kokeminen.
Heltin työterveyden uudistaja Tanja Kyyhkysen mukaan etätyössä kokemus työn jakamisesta voi jäädä vähäisemmäksi kuin työpaikalla. Erityisesti tunnolliset työntekijät saattavat kantaa yksin liikaa vastuuta työstä.
Kyyhkynen korostaa, että HuoliLinjaan voi soittaa pienissäkin huolenaiheissa. Mitä varhaisemmin oman kuormituksen huomaa ja siihen puuttuu, sitä parempi.
– On normaalia, että isot muutokset aiheuttavat ihmisissä kaikenlaisia tuntemuksia, ja voi olla todella helpottavaa päästä puhumaan asioista ulkopuolisen henkilön kanssa.
Heltin mukaan palvelun käyttäjät ovat kokeneet HuoliLinjan hyödyllisenä.
– Kaikkiaan olemme saaneet jäseniltä tosi positiivista palautetta HuoliLinjasta. Moni jäsen on kommentoinut, että tämä antaa TEKistä ihmisläheisemmän kuvan ja tunteen, että jäsenistä välitetään aidosti, sanoo TEKin palvelujohtaja Miia Seppi.
HuoliLinja-pilottia on jatkettu vuoden vaihteeseen asti, ja jatkosta päätetään myöhemmin. Suunnitteilla on myös muita hyvinvointiaiheisia palveluita.
Huolilinja palvelee arkisin kello 9–16 kaikkia TEKin jäseniä. Muina aikoina voi jättää soittopyynnön, joihin palataan mahdollisuuksien mukaan myös iltaisin ja viikonloppuisin. Palvelusta ei peritä maksua.
Lisätiedot palvelusta löydät oma.tek.fi:stä, jonne pääset kirjautumaan omilla jäsentunnuksillasi.