Yritysten ja yliopistojen yhteistyössä piilee potentiaalia

|
Uutinen
Kuuntele

Tuore kirja selvittää yhteistyön parhaat tavat ja mahdolliset sudenkuopat – sekä antaa monia käytännön esimerkkejä.

Yksi yliopiston perustehtävistä on tuottaa yhteiskunnalle osaajia, joilla on tiedot, keinot ja asenne nopeasti muuttuvan liiketoimintaympäristön haasteiden ratkomiseen. Yritysten kanssa tehtävä teorian ja käytännön yhdistävä opetusyhteistyö tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan aitoja haasteita jo opiskeluaikana. Mitä resursseja se vaatii yliopistoilta ja yrityksiltä? Miten yhteistyötä käytännössä kannattaisi tehdä?

– Yrityksissä ja yliopistoissa on henkeä ja tahtoa yhteistyöhön, mutta käytännöt puuttuvat. Jos yhteistyöprojekti vaatii vuoden suunnittelun ja resursseiksi 30 tutkijaa, siitä tulee varsinkin pk-yrityksille mahdoton, Tommi Vihervaara sanoo.

– Yrityksissä tarvitaan jotakin nopeampaa ja siihen auttaa opiskelijoiden ottaminen mukaan. He voivat tehdä vaikka markkinointitutkimuksen tai prototyypin hyvinkin ketterästi. Lisäksi opiskelijat ovat potentiaalisia rekrytoitavia yritykselle myöhemmin, hän jatkaa.

KTM, TK Tommi Vihervaaran uunituore kirja on ensimmäinen suomenkielinen käsikirja yritysyhteistyöstä opetuksessa. Vihervaara vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa monialaisista opiskelijoiden yritysyhteistyöprojekteista.

Sapluuna ja sopimusmalleja

Kirjan esimerkeissä arvioidaan eri yhteistyömuotojen vahvuuksia ja haasteita niin oppilaitosten kuin yritysten näkökulmasta.

– Kirja antaa yliopistoille sapluunan siihen, miten yritysyhteistyö voidaan ottaa osaksi kurssia kaikille opiskelijoille. Yliopistojen ja yritysten yhteistyön lisääminenhän on myös yksi maan hallituksen kärkihankkeista, ja tämä kirja edistää juuri tätä tavoitetta, TEKin korkeakoulupolitiikan asiamies Pirre Hyötynen sanoo.

– Vaikka kirja on täyttä asiaa, se on kirjoitettu rennolla tavalla ja siinä on paljon käytännön oppeja, hän arvioi.

Kirjan käytännöllisyys näkyy muun muassa sopimusesimerkeissä, jotka löytyvät kirjan lopusta, kuten yrityksille räätälöidyn opiskelijaprojektin sopimus.

– Jos sopimuksia pitäisi alkaa tehdä itse, siihen saattaisi mennä runsaasti aikaa. Kirja nopeuttaa ja helpottaa yhteistyöprojekteihin ryhtymistä, Vihervaara sanoo.

– Yritysyhteistyöstä opetuksessa on tehty tieteellistä tutkimusta, mutta sen tulokset eivät vastaa niihin käytännön kysymyksiin ja tarpeisiin, jotka viime kädessä ratkaisevat yliopisto-yritysyhteistyön onnistumisen tai epäonnistumisen, hän kertoo.

Vihervaaran mukaan neljä seikkaa ovat tärkeitä, jotta yritysyhteistyö onnistuu:

  1. Yliopiston puolelta ohjaavan tutkijan tai opettajan valinta on tärkeää: hänellä tulee olla käsitys, miten yhteistyötä yritysten kanssa tehdään.
  2. Yrityksen oman motivaation yhteistyötä kohtaan tulee olla aitoa. Se saa myös opiskelijat ja opettajat innostumaan projektista.
  3. Opiskelijoilla tulisi olla projektinhallintataitoja.
  4. Yhteistyön käytännön organisointi pitäisi olla hyvin hanskassa.

– Epäonnistumisia ei pidä tavoitella, mutta niistä kannattaa oppia rohkeasti, Vihervaara kiteyttää.

Hyötyä koko yhteiskunnalle

Uutuuskirja on tarkoitettu niin yliopiston kuin yritystenkin edustajille. Yritysyhteistyöstä yliopistoissa vastaaville asiantuntijoille kirja tarjoaa kokonaiskuvan yhteistyön mahdollisuuksista opetuksessa. Yritysyhteistyöhön pohjautuvia kursseja suunnitteleville ja toteuttaville opettajille kirja antaa käytännön neuvoja ja esimerkkejä yhteistyön eri muodoista. Yritysmaailman edustajille kirja puolestaan kertoo, mitä yrityksen pitää huomioida opetusyhteistyön toteuttamisessa.

Kirjahanketta ovat tukeneet Aalto-yliopisto, TEK, Suomen Ekonomit, KAUTE-säätiö ja Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiö.

– Yhteistyön edistämisestä hyötyvät paitsi yritykset ja yliopistot, myös opiskelijat sekä ympäröivä yhteiskunta. Halusimme ehdottomasti olla tukemassa tätä kehitystä, TEKin Hyötynen sanoo.

Samaa mieltä on Suomen Ekonomien koulutuspoliittinen asiamies Suvi Eriksson.

– Tällainen käytännönläheinen kirja tekee näkyväksi sekä hyviä käytäntöjä että myös potentiaalisia sudenkuoppia. Tämä antaa toivottavasti rohkeutta lähteä tekemään yritysyhteistyötä myös niillä aloilla, joilla se ei vielä ole arkipäivää, hän sanoo.

Lisätietoa

  • Tommi Vihervaaran kirjaa Yritysyhteistyö opetuksessa – Käytännön käsikirja yliopistoille ja yrityksille voi tilata osoitteesta: shop.aalto.fi
  • Kirja julkaistiin Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämän Korkeakoulusta yrittäjäksi -seminaarin yhteydessä Musiikkitalossa 6.10.2015

 

Avainsanat: