03 Dokumentit

Työnhaussa käyttämäsi dokumentit ja materiaalit, kuten CV, työhakemus, portfolio tai LinkedIn-profiili toimivat käyntikortteinasi työnantajalle. Ne kertovat osaamisestasi, kokemuksestasi, aikaansaannoksistasi, motivaatiostasi sekä siitä, millainen olet työntekijänä.

Dokumentit.

Työnhaun dokumentit

Työnhaun dokumenteissa pääset kertomaan itsestäsi, osaamisestasi ja motivaatiostasi. Yhä edelleen työnhakuprosesseissa työnhakijalta pyydetään dokumentteja, kuten CV:tä ja työhakemusta, mutta myös työnhaku ilman CV:tä tai pelkällä LinlkedIn-profiililla on yleistynyt.  Sinun kannattaakin pitää huolta, että pystyt laatimaan toimivat perinteiset työnhaun dokumentit ja ylläpitämään laadukkaita profiilisivuja itsestäsi.

Muista, että yhtä oikeaa mallia tai tapaa hakea töitä ei ole olemassa. Olennaista on, että viestit työnantajalle omakohtaisesti ja selkeästi itsestäsi, osaamisestasi ja tavoitteistasi. Räätälöi dokumenttiesi sisältö haettuun työpaikkaan ja työtehtävään sopivaksi. 

Tunnista osaaminen

Ennen työpaikan hakemista ja CV:n, hakemuksen tai profiilin valmistelua, sinun kannattaa käyttää aikaa oman osaamisesi tunnistamiseen ja sanoittamiseen.  Mitä paremmin tunnistat oman osaamisesi, sitä paremmin pystyt kertomaan työnantajalle hyödyllisiä tietoja itsestäsi, osaamisestasi, vahvuuksistasi ja tavoitteistasi. 

Osaamisen tunnistaminen auttaa myös, kun pohdit, minkälaisiin työtehtäviin haluaisit hakeutua urallasi seuraavaksi ja millaisissa töissä juuri sinunlaistasi osaajaa voitaisiin tarvita. Kun olet kirkastanut itsellesi oman osaamisesi kokonaisuuden, osaat myös kertoa siitä paremmin työnhaun eri vaiheissa ja perustella, miksi työnantajan kannattaisi valita töihin juuri sinut. 

Lisää osaamisen tunnistamisesta ja sanoittamisesta ‹
Tutustu osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen Työkirjan urasuunnittelusisältöjen avulla.