Autotekniikka vei Australiaan
Lauri Ohra-aho työskentelee Australian Fordilla ajodynamiikan laskentainsinöörinä. Hänen mielestään ulkomaille lähtö kannatti ehdottomasti.
Lauri Ohra-aho lähti maailmalle parikymmentä vuotta sitten töiden perässä ja päätös kannatti – Suomeen paluu ei ole suunnitelmissa.
Aamu alkaa tiedustelukierroksella. Kengurut pitää hätistellä pois Fordin You Yangsin koeajoradalta ennen kuin päästään töihin.
Ohra-aho naurahtaa, että tässä taitaa olla yksi iso ero Suomessa työskentelyyn. Toinen ero on anglosaksinen tapa järjestää seurantakokouksia asioiden edistämiseksi.
– Se vaatii totuttelua varsinkin, jos on Suomessa opetellut toimimaan niin, että tulee näyttämään työnsä tuloksia vasta sitten kun on valmista, hän sanoo.
Muita eroja melkein 20 vuotta ulkomailla työskennellyt diplomi-insinööri ei nimeä. Hänen kokemuksensa suomalaisesta työkulttuurista alkaa olla jo toisen käden tietoa.
Palkittua simulointityötä Fordilla
Ohra-aho työskentelee Australian Ford Motor Companyssa ajodynamiikan laskentainsinöörinä. Hänen työhönsä kuuluu ajoneuvon alustan jousien, vakaajien ja vaimentimien, sekä kinematiikan ja elastokinematiikan simulointia.
– Nykyisen Ranger-lavapakun alustan simulointi on allekirjoittaneen käsialaa.
Australian Fordilla on tuotekehityspuolella töissä vajaa tuhat henkeä, koeajoradalla parisataa ja ajodynamiikan yksikössä noin kolmekymmentä Ohra-aho mukaan lukien. Työyhteisö on melko kansainvälinen ja työt hoidetaan pääasiassa englanniksi. Joskus Ohra-aho tarvitsee myös saksaa, mutta suomea ei työpaikalla kuule.
– Täällä on aiemmin ollut kaksi muuta suomalaista, mutta kumpikaan ei ole enää Fordin palveluksessa.
Ohra-ahon toimenkuvaan kuuluu myös ajonhallinnan simulointia. Vuosi sitten hän julkaisi alihankkijan kanssa aiheesta tutkimuspaperin Tyynenmeren alueen autoalan insinööreille suunnatussa SAE-APAC-konferenssissa.
Viime syyskuussa Ohra-aho ja Fordin tiimi voittivat pääpalkinnon SAE-Australasia Mobility Engineering Excellence Awards -palkintogaalassa.
– Jatkuvan parantamisen hengessä kehitimme edelleen sivutuuliominaisuuksien simulointimenetelmää, Ohra-aho kertoo tunnustuksen saaneesta tutkimuksesta.
Lauri Ohra-aho, 43, pyrkii käymään perheensä kanssa Suomessa kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
”Avaimet käteen” -periaatteella Australiaan
Ohra-aho on kotoisin Tampereen pohjoispuolelta, entisestä Kurun kunnasta. Hän opiskeli TKK:lla konetekniikan diplomi-insinööriksi pääaineenaan auto- ja työkonetekniikka.
– Ajoneuvotekniikka on kiinnostanut minua pienestä asti, mutta Suomesta ei juuri löytynyt henkilöautotekniikan suunnitteluhommia. Tarjolla oli lähinnä tutkimuspuolta tai sitten moottoreita ja raskaskoneita.
Opiskeluaikana Ohra-aho oli harjoittelijana Sisulla, Mersulla ja Volvolla. Diplomityönsä hän teki Fordille Aachenin tutkimusosastolla Saksassa. Työn valmistuttua hän työskenteli Saksan Fordilla ajodynamiikan tutkimusinsinöörinä vuoteen 2005 saakka. Nykyisen työnsä Australiassa hän aloitti alkuvuonna 2006.
– Alun perin olin toivonut lähteväni jonkin suomalaisen yhtiön komennukselle, mutta hieman toisin kävi.
Nyt Ohra-aho työskentelee paikallisella sopimuksella, eikä hänellä ainakaan vielä ole suunnitelmia palata Suomeen.
– Viimeistään eläkkeellä voisi olla mukavaa viettää ainakin kesät Suomessa.
Ohra-aholla oli hyvä käsitys tulevasta työstään jo ennen kuin hän lähti Australiaan. Hän kertoo selvinneensä byrokratiastakin melko vähällä.
– Ford järjesti asiat ”avaimet käteen” -periaatteella muuttokontin pakkaamisesta lähtien. Fordin kokoinen lafka tietysti lähettää työntekijöitä ulkomaankomennuksille jatkuvalla syötöllä.
Aikaero Suomeen on talviaikana yhdeksän tuntia, mikä hankaloittaa yhteydenpitoa kotimaahan. Aikaero on haaste myös palaverien kannalta. Jos on tarvetta kokoustaa eurooppalaisten ja amerikkalaisten kanssa, täytyy ko-kousaika valita tarkoin.
– Tarvittaessa täällä tehdään pitkää päivää. Toisaalta australialaiset ottavat asiansa yleensä melko rennosti.
Plussat ja miinukset
– Työ on työtä joka paikassa, mutta sen aikana ja ulkopuolella olen nähnyt ja kokenut asioita, joihin en ehkä Suomessa olisi saanut tilaisuutta.
Ohra-ahon mielestä ulkomaille lähtö on ehdottomasti kannattanut. Se on laajentanut hänen perspektiiviään. Itsestään selvät asiat eivät ole enää itsestään selviä. Haasteena hän kokee kielimuurin ja uusien ystävien löytämisen.
Ulkomailla työskentelyn taloudellista kannattavuutta on Ohra-ahon mielestä hankala arvioida. Valuuttakurssien heittely vaikeuttaa vertailua eri maiden välillä.
– Saksan ja Australian nimellispalkat lienevät korkeammalla kuin Suomessa, mutta ratkaisevaa taitaa olla ”toimintatonni” eli liikkumavara pakollisten menojen jälkeen. Siinä ei tietääkseni ole suurta heittoa.
Ohra-aho asuu perheensä kanssa omakotitalossa Larassa, Geelongissa, Victorian osavaltiossa. Töihin hänellä menee autolla parikymmentä minuuttia. Lähin iso kaupunki on Melbourne, jonne pääsee junalla alle tunnissa.
Pitkät viikonloput Ohra-aho viettää perheensä kanssa telttaillen tai leikkimällä turistia. Muuten vapaa-aika kuluu kuntosalilla, elokuvailloissa ja omakotitaloa kunnostaen.
– Autotalli on onneksi kyllin iso. Mahdun puuhastelemaan siellä milloin minkäkin projektin parissa. Tällä hetkellä rakennan pieniä toimistokaiuttimia ja tuplalasitusta talon itäseinän liukuoviin.