Merina Salminen blogi

Luovuus vaatii kaistaa

|
Blogimerkintä

Luovuus ei synny tuskasta ja kärsimyksestä vaan tasapainosta.

Luova teknologia. ”Uuden luominen tukahdutetaan, jos kalenteri on jatkuvasti täynnä.” Näin sanoo säteilysuojeluinsinööri Liisa Salminen ulkomainosjulisteessa, joka on osa TEKin tämän syksyn viestintäkampanjaa. Liisa on yksi viidestä TEKin jäsenestä, jotka esittelevät ajatuksiaan syyskuussa ulko- ja lehtimainoksissa sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Meitä kaikkia tarvitaan.

Kampanjan nimi on ”Luova teknologia”. Sillä haluamme murtaa hassua stereotypiaa, jonka mukaan diplomi-insinöörit ja muut tekniikan alan ammattilaiset olisivat putkiaivoja, joiden työ ei vaadi luovuutta. Näinhän asia ei ole – sen tietää esimerkiksi jokainen tekninen suunnittelija tai tuotekehittäjä.

Kaikkia tarvitaan. Oikealla ja vasemmalla aivopuoliskolla on edelleenkin omat tehtävänsä ja jokaisella meistä on omat vahvuusalueemme, mutta ihmisten kategorinen jakaminen luoviin ja numeroihmisiin on tyhmää ja vahingollista. Tiukat siilot eivät kuulu enää opiskeluun eivätkä työelämään. Missään töissä ei pärjää yksipuolisella osaamisella. Meitä kaikkia tarvitaan. ”Uudet ihmiset tuovat uusia näkökulmia”, sanoo kampanjakasvomme, tekniikan opiskelija Dima Al-Nasser.

Tasapaino kunniaan. Myös puheet riutuneista taiteilijoista ovat mennyttä maailmaa. Luovuus ei synny tuskasta ja kärsimyksestä vaan tasapainosta. Luovuus vaatii kaistaa.

Kampanjavideossamme business coach Kimmo Leveelahti muistuttaa, että tarvitsemme teknologia-alan yrityksiä, joissa hyvinvointi on tärkeä arvo ja asiantuntijat voivat suunnata energiansa oikeisiin asioihin.

Moni teistä todennäköisesti samastuu kampanjakasvoomme Olli Kiikkilään – tykkäätte aivopähkinöistä ja niiden ratkaisemisesta. Ollin mielestä luovalla ajattelulla voi löytää kuhunkin ongelmaan juuri sen sopivimman ratkaisun. Se onnistuu parhaiten silloin, kun elämässä on muutakin kuin työ eikä kuormitustaso ole aivan tapissa.

Kuria ja leikkiä. Luovaan ongelmanratkaisuun tarvitaan välillä kurinalaisia prosesseja ja pilkuntarkkaa analyysiä, välillä taivaanrannan maalailua ja datalla leikkimistä. Näin osuvasti asian kiteyttää tuotepäällikkö Juho Salmi, hänkin yksi kampanjassa esiintyvistä jäsenistämme.

Mitä luovuus tarkoittaa juuri sinun työssäsi ja elämässäsi? Miten ruokit luovuuttasi ja pidät huolta hyvinvoinnistasi? Tarinoita näistä aiheista olisi kiva kuulla lisää. Olkaapa yhteydessä. Mukavaa syksyn alkua!

Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin TEK-lehdessä 4/2022.

Avainsanat: