Presidentin palkitsema Facebook-optimoija
Smartly.io Solutionsin operatiivinen johtaja Anssi Rusi kasvatti startupista menestyvän markkinaykkösen. Liikevaihdosta 99 prosenttia tulee ulkomailta.
"Olin 15 vuotta etuajassa. Nykyäänhän on todella seksikästä mennä johonkin startupiin koodariksi ja saada sieltä vahvat tekniset taidot. Kun minä menin kesätöihin pieneen ohjelmistoyritys Anilinkeriin, tuotantotalouden opiskelijakaverit kysyivät, että enkö muita töitä saanut. Silloin opiskelukaverit menivät konsultiksi, pankkiiriksi tai johonkin valmistavan teollisuuden yritykseen. Kesätöiden jälkeen jatkoin siellä opiskelujen ohessa, tein sinne diplomityön ja valmistuin 2005, jolloin minusta tuli tuotepäällikkö. Vuonna 2008 siirryin myynnin puolelle. Loppuvuonna 2009 minulle tuli olo, että en enää opi ja kehity. Minulle kehittyminen on voimakas eteenpäin ajava motivaation lähde.
Vuonna 2010 pääsin Baswarelle e-laskupalvelun johtajaksi. Basware oli muuttamassa toimintaansa lisenssiliiketoiminnasta ohjelmistopalvelun suuntaan. Sain mahtavia oppimiskokemuksia. Vaikka pärjäsin kahden vuoden aikana hyvin, totesin kuitenkin, että tästä puuttuu hands on -tekeminen. Sattumalta DealDashin perustanut William Wolfram soitti. En ollut ikinä kuullut hänestä tai hänen firmastaan. Päätin hypätä tuhannen hengen Baswaresta kuuden hengen startupiin operatiiviseksi johtajaksi.
Minulle kehittyminen on voimakas eteenpäin ajava motivaation lähde.
Vuonna 2013 yritin perustaa omaa startupia, mutta emme saaneet rahoitusta kasaan. Sitten tapasin Smartly.ion perustaneet Kristo Ovaskan ja Tuomo Riekin. Tuomo oli tehnyt neljässä kuukaudessa ensimmäisen version tuotteesta, joka helpotti Facebook-mainonnan optimointia. DealDashilla meidän kasvu perustui Facebook-mainontaan, joten tiesin sen potentiaalin. Päätimme, että siinä vaiheessa, kun tuote on kypsempi, minä hyppään mukaan.
Minusta tuli firman viides työntekijä tammikuussa 2014. Meillä oli tuote beta-vaiheessa, ei yhtään liikevaihtoa ja pariksi kuukaudeksi rahaa. Alusta lähtien lähdimme rohkeasti ulkomaille ja kuuden vuoden aikana olemme kasvaneet markkinajohtajaksi. Liikevaihdosta 99 prosenttia tulee ulkomailta, mutta tuotekehitys on kokonaan Suomessa.
Oma tehtävä on koko ajan muuttunut, kun firma on kasvanut. Olen saanut työskennellä sellaisten haasteiden kanssa, joiden ratkaisuja ei suoraan oppikirjoista löydy. Siinä on joutunut pähkäilemään porukassa ja testaamaan erilaisia ratkaisuja. Olen aina uskonut, että henkilöstö on yrityksen isoin voimavara. Heitä pitää kohdella reilusti ja tasa-arvoisesti. Johtajana olen työntekijöiden palveluksessa. Minun pitää auttaa työntekijöitä kehittymään ja löytämään uusia haasteita."
Kuka? Anssi Rusi
Miksi kiinnostuit tekniikan alasta?
Lapsena olin laitteiden keskellä. Isoisä johti nyt yli 200 vuotta vanhaa logistiikka-
alan perheyritystä yli 40 vuotta. Hän oli renessanssityyppi, joka osasi tehdä kaikkea. Kummivanhemmilla oli myös maatila vieressä, joten seurasin heidänkin touhuja innolla.
Saavutus, josta olet ylpeä?
Smartly.ion alkuvuodet, jolloin ponnistimme tiimin kanssa nollasta kannattavan kasvun kautta globaaliksi markkinajohtajaksi.
Minkä ongelman haluat ratkaista?
Kuinka saada iso globaali tiimi soutamaan tehokkaasti samaan suuntaan ja reagoimaan ketterästi muuttuviin olosuhteisiin.
Motto
Kyllä siitä hyvä tulee, rohkeasti vain eteenpäin!