Perinteisesti yrityksen omistus seuraa rahallisesta pääomasta. Entäpä, jos omistus seuraisikin asiantuntijoiden osaamispääomasta? Tälle ajatukselle perustettiin vuonna 2017 it-alan palveluja tuottava Luoto Company.
”Omistusta on aiemminkin annettu hieman työntekijöille. Me ajattelimme, että toimitaan radikaalisti ja annetaan henkilöstölle 80 prosenttia omistuksesta”, kertoo Luoto Companyn perustaja ja toimitusjohtaja Tuomas Nousiainen.
Myös päätöksenteon malli laitettiin uusiksi. ”Olimme työskennelleet aiemmin isoissa yrityksissä, joissa meille annettiin kyllä vastuuta mutta ei juurikaan valtaa.” Uuteen yritykseen rakennettiin aivan erilainen malli, jossa kaikki päättävät asioista yhdessä. ”Tämä on viety niin pitkälle, että äänestämme yrityksen strategiasta ja investoinneista.”
Uudenlainen konsepti on osoittautunut menestyksekkääksi. Reilussa seitsemässä vuodessa Luodon työntekijämäärä on kasvanut noin 70:een ja liikevaihto noin 28 miljoonan euroon. Lisäksi Luodon ympärille on kasvanut samoilla ideoilla toteutettu yritysryhmä, jossa on noin 250 työntekijää – tai siis omistajaa.
Asiantuntija ratkaisee, mitä myydään
Hyvä asiakaskokemus on Nousiaisen mukaan palveluyhtiön menestyksen avain, ja omistus yhtiöstä antaa tähän aivan erilaisen näkökulman. ”Ihmiset ottavat asiakastyötä henkilökohtaisesti vastuulleen ja tuovat kaikki kykynsä mukaan työhön.”
Luodon malliin kuuluu myös uudenlainen lähestymistapa myymiseen. ”Meillä asiantuntijat ratkaisevat, mitä myydään, ja he myös yleensä esittelevät tarjouksen asiakkaalle.” Nousiainen katsoo, että tämäkin parantaa asiakaskokemusta, sillä asiantuntijat tietävät yleensä parhaiten, miten haluttu lopputulos on paras toteuttaa.
Luodon kokemus on, että omistus johtaa fiksuihin ja rationaalisiin ratkaisuihin. ”Ei kukaan ole äänestänyt kaljakaappien puolesta, mutta kaikki ovat äänestäneet esimerkiksi investoinneista osaamisen kehittämiseen”, kertoo Nousiainen. Ja kun kaksi työntekijää sairastui vakavasti, muut päättivät, että nämä saavat täyttä palkkaa koko sairausloma-ajalta.
Yritysrypäs samalla mallilla
Kun Luoto kasvoi ja syntyi uusia bisnesmahdollisuuksia, yritysrakenteen innovaatioita jatkettiin.
”Emme usko siihen, että yhden katon alla voitaisiin olla kaikessa toimialan parhaita”, Nousiainen sanoo. Niinpä esimerkiksi tietoturvaan, devopsiin ja projektijohtamiseen perustettiin uusia yrityksiä Luodon alkuperäisellä mallilla.
”Nämä kaikki yritykset ovat menestyneet, mikä osoittaa, että yritysmalli toimii”, Nousiainen kertoo. Vaikka yritykset ovat erillisiä, ne toimivat hyvässä yhteistyössä. ”Meille on esimerkiksi tärkeää, että vain yksi yhtiö ottaa yhteyttä kuhunkin asiakkaaseen.”
Millaista on johtaa yritystä, jossa kaikki ovat omistajia? Nousiainen painottaa hyvän viestinnän merkitystä. ”Asioista pitää kertoa oikeasti läpinäkyvästi ja niin, ettei äänestyksiä ohjailla. Käytän 30 prosenttia ajastani sisäiseen viestintään. Minun pitää osata olla viestijä ja fasilitaattori, ei diktaattori.”
Kolme vinkkiä yrittäjälle
1. Asiakas on tärkein. Asiakaskokemus on palveluyhtiöiden tärkein johdettava prosessi. Sitä johdetaan edestä ja koko organisaation voimin.
2. Yritysrakenne voi olla innovaatio. Mieti yritysrakennetta reiluuden, innovaatiohalukkuuden ja läpinäkyvyyden näkökulmista. Onnistuneella rakenteella saat ihmiset innostuneesti mukaan.
3. Arvosta osaamispääomaa ja kehitä sitä jatkuvasti. Osaamispääoma on yrityksen kannalta jopa arvokkaampaa kuin perinteinen pääoma.